Ny broschyr visar på vanliga fällor med anlitade hantverkare
Hantverkare har länge legat högt i statistiken hos Konsument Göteborg och därför är 2010 ett ”hantverksår”, med extra fokus på frågorna.
– Förra året hade vi en 30-procentig ökning av klagomål på hantverkstjänster; tjänster som är dåligt utförda, inte klara i tid och fakturor som man inte kommer överens om, säger konsumentrådgivare Sofie Spetz.
”Betala aldrig i förskott!”
– Under 2010 har hittills över 800 personer kontaktat oss angående frågor som rör hantverksarbete, vilket tyvärr talar för en ökning även i år.
Många gånger handlar problemen mellan hantverkaren och konsumenten om missförstånd på grund av oklarheter. Parterna har olika bilder om vad man har avtalat om. Därför är ett viktigt råd: ha alltid ett skriftligt avtal. Och betala aldrig i förskott!
Fotnot:
Den åttasidiga broschyren finns att ladda ned som pdf på länken nedan. Man kan också ringa 031-368 08 24 och beställa ett exemplar.