2024-06-20 | 3 min läsning

Ny kurs om artificiell intelligens på två kommunala gymnasier

AI-genererade bilder på rektor Jennie Bengtsson och läraren Dick Bergström.
2024-06-20 | 3 min läsning
Ny kurs om artificiell intelligens på två kommunala gymnasier
Katrinelundsgymnasiet och Bernadottegymnasiet kommer från i höst att erbjuda en kurs i AI, artficiell intelligens.

– AI är en teknik som kommer att påverka många aspekter av våra liv. Vi valde att starta kursen för att möta det växande behovet av kunskap och ge våra elever verktygen att förstå och forma framtidens teknologiska landskap och samhälle. På så sätt får alla våra elever möjlighet att läsa den, berättar rektor Jennie Bengtsson.

– Det kommer att bli en obligatorisk programfördjupning på naturvetenskapsprogrammet på Katrinelundsgymnasiet och en individuellt val-kurs för övriga program, fortsätter Jennie Bengtsson.

Ämnet fokuserar främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv men också hur AI kan användas för problemlösning. Eleverna kommer att få en bred förståelse för AI, inklusive centrala begrepp, tekniker och tillämpningar.

– De kommer att studera AI:s utveckling, dess påverkan på samhället, samt juridiska och etiska aspekter. Men de kommer också att få arbeta praktiskt med olika digitala verktyg och programvaror och lära sig att programmera enkla AI-lösningar för problem som klassificering, objektigenkänning och naturlig språkbehandling, berättar Dick Bergström, som är ansvarig lärare på kursen och den som kommer att undervisa eleverna.

Varför ska man som elev välja den här kursen?

– Det är en unik möjlighet att få en grundläggande och bred förståelse för AI, ett av de mest inflytelserika och snabbast växande områdena idag, säger Dick Bergström.

– Genom att kombinera teori med praktiska tillämpningar får eleverna inte bara kunskap utan också färdigheter som är eftertraktade på arbetsmarknaden och en bra förberedelse för vidare studier. Dessutom lär sig eleverna att resonera om de etiska och samhälleliga konsekvenserna av AI, vilket är viktigt i dagens samhälle. Vi har redan fått mycket positiv respons från elever som är intresserade av kursen.

Hur har skolan förberett sig på att starta kursen?

– Dels har jag fått vidareutbilda mig för att få behörighet att undervisa i kursen, dels har vi noga tagit del av utvecklingen inom AI och utbildningsområdet, berättar Dick Bergström.

– Nu arbetar vi med att skapa en avancerad labbmiljö för eleverna, att säkerställa vilka verktyg vi kan använda i den tänkta labbmiljön. Och så utvecklar vi både teoretiska och praktiska moment som ska ingå i kursen, fortsätter han.

Vill gärna samarbeta med företag och organisationer

– Eftersom vi är en pilotskola bland stadens gymnasieskolor så har vi påbörjat ett samarbete med Göteborgs Stads kompetenscenter för digitalisering, som har kontakt med AI Sweden, för att få stöd och resurser. Och vi har en del idéer om hur våra elever skulle kunna involveras i stadens AI-arbete, , berättar Jennie Bengtsson.

– Vi vill gärna samarbeta med andra företag och organisationer inom AI-området också. Det ger eleverna möjlighet att få praktisk erfarenhet och insikter från verkliga projekt.  Kopplingen mellan teori och praktik samt mellan skola och näringsliv kommer att berika elevernas lärande, säger Dick Bergstöm.

Vad ser du som lärare mest fram emot?

– Jag ser mest fram emot att följa elevernas resa när de upptäcker och utforskar AI. Det är spännande att se hur de applicerar sina teoretiska kunskaper i praktiska projekt och hur deras förståelse för AI:s potential och utmaningar utvecklas. Dessutom ser jag fram emot diskussionerna om de etiska och samhälleliga implikationerna av AI. Det kommer att bli spännande att se hur samarbetet med olika partners utvecklas för att ge eleverna möjlighet att arbeta med verkliga projekt och problemställningar i området.



Prenumerera så du inte missar något nytt!