Lättare boka idrottsanläggning och söka föreningsbidrag med ny e-tjänst
Arbetet med att få ett nytt boknings- och bidragssystem på plats i Göteborgs stad har pågått under en längre tid. Det har varit efterfrågat av handläggare såväl som av föreningar och göteborgare.
– Det tidigare systemet var gammalt och omodernt. Nu har vi något nytt som är byggt och anpassat till nuet och som kan leva och utvecklas med oss. Det är mer driftsäkert, säger Christoffer Johansson.
Introduktionsfilm på Göteborgs Stads webbplats
Nu i oktober lanserades e-tjänsten. På grund av en del problem har lanseringen fått ske i flera steg. Under några dagar gick det enbart att se sina bokningar och ändra kontaktuppgifter, men nu går det också att göra bokningsförfrågningar.
165 personer deltog på de visningar av e-tjänsten som idrott- och föreningsförvaltningen anordnade för föreningar i början av månaden. För alla dem som inte deltog finns en introduktionsfilm på knappt fyra minuter och en lathund som hjälper användarna att komma igång i e-tjänsten.
– Har man använt vår gamla e-tjänst tror jag inte det blir några problem att hitta rätt i det nya. Men självklart stöttar jag och mina kollegor den som behöver hjälp att komma igång. Ytterligare en fördel med systemet är att vi bokningshandläggare sitter med samma gränssnitt som användaren, vilket gör att vi enkelt kan hjälpa till via telefon.
Inloggning i den nya e-tjänsten sker i första hand med e-legitimation.
– Vill man boka eller söka bidrag för sin förening loggar man in som privatperson och byter sedan roll inne i e-tjänsten.
Bidragsfunktionen rullas ut efter hand
Tack vare det nya systemet går det numera att presentera alla anläggningar på ett trevligare sätt, berättar Christoffer Johansson. Här finns plats för bilder och mer information.
– Här kan vi till exempel ange hur många basketkorgar och handbollsmål det finns i hallen, och om det finns ett högtalarsystem eller ej. Detta är en av många delar som vi jobbar med att fylla på och förbättra allt eftersom, nu när möjligheten finns. E-tjänsten har nu lanserats i en första version och kommer att bli bättre och bättre efter hand.
E-tjänsten för bokning och bidrag kommer framöver även att vara den plats där föreningar och kulturaktörer ansöker om olika bidrag och stöd från Göteborgs Stad. Det är något som rullas ut efter hand utifrån de olika bidragens ansökningsperioder.