En stor del av exporten från Göteborg består av trä, papper och pappersmassa men hittills har det saknats en terminal för omlastning av sågade trävaror. Nu har Göteborgs Hamn investerat i en helt ny spåransluten skogsterminal i anslutning till roro- och containerterminalerna med kapacitet att hantera en miljon kubikmeter trävaror per år.
– Tack vare den här satsningen kan fler sågverk och bruk runt om i hela landet nyttja hamnens världsomspännande linjeutbud, säger Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt.
Sågverken kan nu skicka virke med järnväg eller lastbil, och i Göteborg lastas det om till exempelvis containrar för vidare export ut i världen.
Den nya skogsterminalen, som kommer att drivas av Gävleföretaget Sören Thyr AB, ingår i Göteborgs Hamns satsning på att öka skogsvolymerna. I satsningen ingår även fler tåglinjer och väderskyddade omlastningsterminaler. Hamnen samarbetar också med flera rederier kring nya fraktlinjer för skogsindustrin.