2006-10-04 | 2 min läsning

    Ny upphandling sparar miljoner på kontorsmaterial

    Ett nytt ramavtal för kontors- och skolmaterial kan spara 70 procent eller cirka 28 miljoner kronor per år för Göteborgs Stad. Den årliga kostnaden för materialet har fram till nu legat på totalt 40 miljoner kronor. Med det nya avtalet blir det betydligt billigare, så mycket billigare att kommunens upphandlare själva är förvånade.

    – Absolut, det är uppseendeväckande, vi är oerhört förvånade. Det är ganska många miljoner kronor det handlar om och om vi ”handlar rätt” kan bli mycket över för att köpa annat, säger Lars-Erik Olsson på Upphandlingsbolaget.

    Måste följa listan

    – Men då krävs det att alla skärper sig och beställer efter den specificerade listan med nettoprissatta produkter som vi har förhandlat fram, säger Lars-Erik Olsson

    Det nya ramavtalet reglerar priserna för vanligt kontors- och skolmaterial, till exempel pärmar, pennor och skrivhäften, som används i Göteborgs stad och i grannkommunerna.

    Under de dryga fyra år som gått sedan det förra ramavtalet slöts har konkurrensen hårdnat bland de leverantörer som säljer kontorsmaterial. Kommunen är också, tack vare sin storlek, en attraktiv part att lämna anbud till.

    ”Viktigt att tänka till”

    I det nya ramavtalet kostar till exempel ett skrivhäfte 3 öre mot ett par kronor ute i handeln, och en vanlig kontorspärm 2 kronor och 35 öre mot ca 25 kronor i affären.

    Lars-Erik Olsson poängterar dock att besparingen kan bli betydligt mindre om man handlar andra artiklar ur avtalsleverantörernas kataloger.

    – Det är viktigt att man tänker till, ytterst är det en ledningsfråga.

    – Nu fordras en aktiv och tydlig information om vilka produkter man fortsättningsvis skall beställa. Vi har upphandlat det som vi bedömer ett kontor normalt behöver och har haft som målsättning att få bra priser på det vi köper mest av, säger han.



    Prenumerera så du inte missar något nytt!