2009-09-03 | 4 min läsning

Ny webbplats presenterar västra Sverige för EU-mötesbesökare

Tusentals EU-tjänstemän, politiker och journalister väntas under hösten till Göteborg i samband med EU:s ministermöten och en rad konferenser. Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och länsstyrelsen har därför gått ihop och lanserat en helt ny webbplats för att marknadsföra Västsverige för utländska besökare.

– Det här är en stor möjlighet att lära de många internationella gästerna lite mer om oss, så att de får både kunskap och känsla för staden och regionen, säger Anders Johansson, projektledare på Göteborg & Co.

Tar hjälp av Bruce och Bono

Webbplatsen har tagits fram på uppdrag av Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och länsstyrelsen. All text är på engelska och på första sidan välkomnas besökarna av kommunalrådet Anneli Hulthén, regionrådet Roland Andersson och landshövding Lars Bäckström.

Men eftersom ingen av de tre är särskilt kända för utländska gäster, tar man hjälp av bland andra rocklegenderna Bruce Springsteen och Bono i U 2.

Springsteen citeras ha sagt ”It doesn’t get any better than this!” vid sina senaste konserter på Ullevi, medan Bono på samma arena i somras sa: ”Scandinavia and Göteborg have a special place in our hearts”.

– Nu när vi får så många gäster vill vi ju visa att vi haft andra som trivts bra hos oss, säger Anders Johansson.

Vinstlott för Göteborg

När EU-mötena under Sveriges sex månader långa ordförandeskap fördelades, fick Göteborg rena vinstlotten: Tre av elva möten på hög nivå ska ske i Göteborg: EU:s utbildningsministrar träffas 23-24 september, försvarsministrarna 28-29 september och finansministrarna 1-2 oktober.

Det innebär en omkastning i schemat jämfört med tidigare planer.

Alla EU:s centralbankschefer kommer

– Finansministermötet har senarelagts, eftersom det annars hade kolliderat med det stora G-20-mötet i Pittsburgh i USA 24-25 september, då världens ledare väntas ta beslut om olika finansiella regleringar, berättar Anders Johansson.

Under finansministrarnas möte 1-2 oktober finns även den Europeiska Centralbankens (ECB) ledning och alla EU:s centralbankschefer på plats i Göteborg.

Samtliga tre ministermöten hålls i Eriksbergshallen på Hisingen. Dessutom blir det ett 20-tal möten eller konferenser på lägre nivå, arrangerade av antingen regeringen, staden, regionen, länsstyrelsen eller externa värdar. Några möten hålls i november, det sista är inplanerat till 10-11 december. Hela mötesagendan finns på den nya webbplatsen.

Tips för lediga stunder

Här kan besökarna också lära sig mer om Göteborg och Västsverige under rubrikerna Life & Leisure, Work & Vision och Facts & Figures. Till exempel får de veta att SKF, Volvo, Astra Zeneca och Ericsson finns i Göteborg, liksom världens största färjerederi, Stena. Här berättas att företag i Västra Götaland svarar för en fjärdedel av den svenska exporten och att Göteborg vill växa så mycket att staden 2020 konkurrerar med Bryssel i storlek.

Under Life & Leisure kan gästerna klicka på länkar och få olika tips, beroende på om de har några timmar att avvara, en hel dag ledig eller om de kan tänka sig att tillbringa semestern här.

Besöken väntas ge 50 miljoner i intäkter

En särskild länk tar med besökaren på en resa till olika kulinariska höjdpunkter i regionen, allt från stjärnkrogarna Fond och 28+ till konditori Nordpolen i Vara.

Totalt avsätter de tre huvudmännen 700.000 kr för kommunikationsinsatser i samband med EU-mötena. I den summan inryms den nya webbplatsen.

På Göteborg & Co har man räknat ut att besöken av tusentals mötesdeltagare, medier och andra gäster genererar intäkter på totalt 50 miljoner kronor.



Prenumerera så du inte missar något nytt!