Den här artikeln publicerades 2002-02-14 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Att det blev just Backa och Lundby som får nya flexlinjer beror på en bedömning som gjorts av Västtrafik, Trafikkontoret och Färdtjänstförvaltningen. Hänsyn har tagits till hur bra den nuvarande kollektivtrafiken fungerar för funktionshindrade, var det finns flest presumtiva resenärer, var färdtjänsten utnyttjas mest, intresset hos stadsdelsnämnderna, kostnader för äldreomsorg och frekvensen av våldsbrott i stadsdelarna. 
Flexlinjen startade som ett EU-projekt 1996 och bussarna körde då i Högsbo och Biskopsgården. Senare har linjen också startats i Kortedala. Färdtjänstnämnden och Trafiknämnden har beslutat att 1-2 linjer kommer att öppnas varje år. Näst på tur efter Backa och Lundby blir Frölunda/Tynnered följt av Härlanda/Örgryte. Om några år kommer 35-40 småbussar att trafikera Göteborg.