2003-03-24 | 3 min läsning

Nya grepp för turistbussarna i Göteborg

Trafikkontoret i Göteborg planerar nya grepp för att underlätta för de många turistbussar som kommer till stan. Besökarna som kommer med turistbussar är viktiga för turistnäringen i Göteborg. Trångt i trafiken och få parkeringsplatser är några av problemen. Det framgick vid en debatt under TUR-mässan i Göteborg som avslutades på söndagen.

Det pågår en dialog i Göteborg mellan trafikkontoret och bussbranschen för att förbättra möjligheterna för turistbussarna i staden. Det handlar också om att göra Göteborg ännu mer attraktiv som evenemangsstad och busstad. Arbetsgruppen går under namnet bussiga Göteborg.

– Vi kan se mycket problem men också många möjligheter, säger Jonas Johansson, trafikdirektör på trafikkontoret i Göteborg.

Bussar på lastzonerna

Alla lastzoner i Göteborg inventeras. Tanken är att lastzonerna skulle kunna användas av turistbussarna på helger, kvällar och nätter. Då skulle till exempel bussarna kunna parkera mycket närmare de hotell som bussresenärerna bor på. Det blir smidigare både för busschauffören och för turisterna.

I samband med starten på bygget av Götatunneln försvann ett antal parkeringsplatser för turistbussar. Då blev läget ännu kärvare än tidigare. Just parkeringsplatser för bussarna är den riktigt svåra nöten att knäcka i Göteborg. Marken är dyr och konkurrensen om den är stenhård.

Nytt vägledningssystem

Det finns också planer på ett nytt parkeringsvägledningssystem för all trafik, även turistbussar, i Göteborg. Om det går att få fram pengar till detta hoppas Jonas Johansson att systemet ska vara klart redan under nästa år.

Med ny modern teknik och skyltar ute på stan kan bussar ledas rätt väg och till lediga parkeringsplatser. Digitala skyltar gör det enkelt att till exempel snabbt byta skyltarna från att gälla personbilar till att gälla bussar.

Det behövs en attitydförändring

Jonas Johansson hoppas att Göteborg inom några år ska vara mer attraktivt för bussar. Han menar att det bland annat handlar om en attitydförändring.

– Bussen är inte vilket fordon som helst. Det är en attitydförändring som behövs bland stads- och trafikplanerare och andra, säger Jonas Johansson.

Med turistbussen kommer 40 – 50 turister. Om dessa istället kom i egen bil skulle det komma 15 – 20 bilar. Bussarna innebär därför mindre trängsel i staden.

– Turistbussen är en elegant lösning på trängseln i stan, säger Jonas Johansson.

– 2006 invigs Götatunneln. Det borde vara ett slutår för att slippa de akuta problemen, säger Claes Olofson, ordförande för Svenska Bussbranschens Riksförbund.

De problem som finns i Göteborg är inte unika. Bussbolagen anser att problemen även finns i till exempel Stockholm och Malmö.



Prenumerera så du inte missar något nytt!