”Zebralagen”, som anspelar på övergångsställets svartvita ränder, säger att bilister måste lämna företräde åt fotgängare.
– Den är den största anledningen till att det stundtals uppstår bilköer bland annat vid Korsvägen, säger Jan-Olof Berndtsson på Trafikkontoret, en av konstruktörerna till dagens Korsvägen.
Problemen är störst vid stora, publikdragande evenemang på Svenska Mässan, Scandinavium och Liseberg. Trafikkontoret har tillsatt en utredning där man, med hjälp av en konsultbyrå, ska ta reda på bästa sättet att hantera trafiken till och från evenemangen.
Dålig respekt för lagen
Lagen om bilisters skyldighet att lämna företräde har funnits länge. Vad som skett är att den i mycket ringa omfattning har respekterats av bilisterna så som den respekteras i andra länder med mycket mer trafik än i Sverige.
I en internationell värld skapade detta problem då det bland annat finns en strävan efter att trafikreglerna ska vara universella. Därför skärptes lagtexten så att det tydligare framgick att bilister har skyldighet att släppa fram gående, som tydligt visar att man vill korsa en gata på ett markerat övergångsställe.
Fotgängaren är av säkerhetsskäl skyldig att förvissa sig om att bilisten har möjlighet att anpassa farten och avser att släppa fram den gående. Men det finns inget lagkrav som anger att fotgängaren ska ta hänsyn till konsekvenserna för bilisterna när det gäller framkomlighet.
Andra lösningar för bilister
– Om det nu tidvis brister i framkomligheten för bilisterna så har det tidigare brustit i framkomligheten för alla de gående som vid Korsvägen är kollektivresenärer, säger Jan-Olof Berndtsson.
Han menar att man måste hitta andra lösningar för bilisterna, i första hand genom att leda dem andra vägar, så de slipper passera Korsvägen.
Dagens Korsväg är resultatet av en lång process, där ett antal olika alternativ prövades och förkastades. Bilisterna och deras trafikvägar räknades och körfälten skräddarsyddes efter dessa räkningar. Vid planeringen av Korsvägen förutsattes att en del trafikanter skulle använda E6 betydligt längre sträckor istället för att åka över Korsvägen.
Knutpunkt för kollektivtrafik
Nya Korsvägen, som stod färdig våren 2001, är en stor knutpunkt för kollektivtrafiken. Och det betyder att Korsvägen i första hand är till för dem som åker kollektivt, och går eller cyklar. Den stora hållplatsytan i mitten är mer än dubbelt så stor som den gamla. Cykelbana har byggts på båda sidor och en lokalkörbana till Universeum. Även omkringliggande gator har byggts om.
Om något år får Skånegatan spårvagnstrafik och detta är redan förberett.
– Vi har lagt växlar och dragit in spår en bit in på Skånegatan för att möta trafiken från Folkungabroarna, säger Lars-Olof Andersson, projektledare på Trafikkontoret.
Nytt p-system vid evenemang
Christer Olsson, Flygfältsbyrån, berättar att man också håller på att ta fram ett utbyggt parkeringshänvisningssystem med arbetsnamnet P-Event. Det är ett dynamiskt skyltsystem, som redan ute på lederna ska leda in bilisterna enklaste vägen till närmaste P-anläggning. Systemet talar om vilket evenemang som gäller plus den rekommenderade parkeringsplatsen. Förhoppningsvis ska det lösa en del trafikknutar.