Den här artikeln publicerades 2002-11-20 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Den första stombusslinjen, linje 16, kommer att gå från Eketrägatan via Norra Älvstranden och city till Högsbohöjd. Ytterligare två stombusslinjer planeras.
Stombussen ska underlätta resandet med täta turer, på- och avstigning genom alla dörrar och fler ståplatser för kortare stopp vid hållplatserna.
Det var meningen att den nya linjen skulle startat den 7 januari men det skjuts fram till den 27 januari. Det gör också att den nuvarande tidtabell kommer att gälla något längre. Nuvarande tidtabell för buss- och båttrafik i Göteborg förlängs från den 6:e januari 2003 till att gälla till och med den 26:e januari 2003.
Ett antal busslinjer kommer att förändras när den nya stombusslinjen startar.