2025-01-17 | 3 min läsning

Nya superspårvagnen sätts i trafik på söndag

På fredagen gjorde M34 sin första tur i stan med resenärer ombord. Totalt kommer Göteborg att få 60 spårvagnar av den här modellen. Men det är inte första gången Göteborg har 45 meter långa spårvagnar – på 1980- och 1990-talen kördes tre 15 meter långa vagnar i koppel. Foto: Eddie Löthman
2025-01-17 | 3 min läsning
Nya superspårvagnen sätts i trafik på söndag
Nu är Göteborgs nya spårvagn officiellt invigd. På söndag 19 januari sätts den i trafik på linje 11. 

Under fredagen var det dags för premiärtur i stan för M34, Göteborgs nya superspårvagn. Med blåa ballonger och ett 100-tal resenärer ombord körde den 45 meter långa vagnen från Drottningtorget till Nymånegatan och tillbaka.

Invigningsbandet klipptes av tioårige Tristan Tildevik. Han har alltid varit intresserad av spårvagnar och har byggt en egen modell som också var med ombord. Invigningstalare var Bijan Zainali (S), ordförande i Västtrafiks styrelse, Johanna Hector Lund (S), ordförande i Göteborgs spårvägars styrelse och Maria Signal Martebo, vd, Alstom Sverige. Foto: Eddie Löthman

Invigningsbandet klipptes av tioårige Tristan Tildevik, en av flera spårvagnsfantaster som var med på resan.

– Jag har alltid gillat spårvagnar, men ibland kan det vara trångt när man ska åka. På den här nya spårvagnen finns det mycket mer plats. Men det bästa är att det finns uttag så att man kan ladda mobilen, säger han.

Möter ökad efterfrågan på hållbart resande

Göteborgsregionen förväntas växa med 200 000 invånare de närmaste åren och den nya spårvagnen är ett sätt att möta den ökade efterfrågan på hållbart resande.

M34 rymmer över 300 resenärer. Den är tolv meter längre och har plats för 50 procent fler resenärer än sin föregångare M33. Den nya spårvagnen har också större så kallade flexytor med plats för bland annat barnvagnar och rullstolar.

– De här spårvagnarna kan inte bara ta fler resenärer, de gör också att vagnarna i stan blir färre. Vi vet att trängsel är ett problem och med de nya vagnarna kan vi både skapa mer kapacitet och få bättre trafik i Göteborg, säger Bijan Zainali (S), ordförande i Västtrafiks styrelse.

60 nya spårvagnar fram till 2027

På söndag sätts den nya spårvagnen i trafik på linje 11, näst på tur är linje 5. Fram till 2027 kommer ytterligare 59 spårvagnar av den nya modellen att levereras. Och i takt med att de nya spårvagnarna sätts i trafik, kommer de äldsta spårvagnarna att fasas ut.

– Som planen ser ut nu kommer vi att pensionera våra 70-talsvagnar M29 under 2027. De väcker nostalgi, men innebär också mycket utmaningar. Vi på Göteborgs spårvägar är jätteglada över att M34 äntligen är på plats och känner en stor stolthet över att kunna leverera mer trafik med hög komfort, säger Johanna Hector Lund (S), styrelseordförande i Göteborgs spårvägar.

Foto: Eddie Löthman



Prenumerera så du inte missar något nytt!