Anna Lena Mayor Ekeblad har använt gamla trätyper för att göra det nya grafiska konceptet för Kulturkalasets program och marknadsföring 2010. Det är en teknik hon också tidigare jobbat mycket med, och som blivit ett av hennes kännetecken. De handgjorda trätyperna hittade hon en gång i en butik där de såldes som utsmyckning.
Var först tveksam
– Ingen hade nog tänkt att någon skulle använda dem, berättar hon. De är riktigt gamla och slitna och därför blir bokstäverna också lite ojämna men vackra.
Hon gör bara sånt hon gillar. Men det var ingen självklarhet för henne att ta sig an uppdraget.
– Först var jag tveksam till att vara med. Men sedan gjorde vi några förslag och det blev väldigt fint. Jag har lovat mig själv att bara göra sådant jag själv tycker om.
Genererar tusentals kulturupplevelser
Anki Sande är projektledare och den som beställt det grafiska konceptet.
Varför ville ni ha ett som var konstnärligt skapat?
– Kulturkalaset genererar ju varje år tusentals kulturupplevelser. Men under vår treåriga historia känns det som att vi alltid brottats med hur vi ska synliggöra detta i vår kommunikation. Detta är ett sätt att göra det.
Vill skapa mer intresse
Tror du att folk har en felaktig bild av vad Kulturkalaset är?
– Jag tror efter tre år att man förstått vad det är. Särskilt om man besökt arrangemanget. Vår ambition är att skapa mer intresse för Kulturkalaset.
Försöker ni bredda er målgrupp?
– Nej, det är nog svårt, för vi har redan målgruppen ”alla” … Tanken är ju att alla ska hitta något de gillar.
Mönstret kommer att gå igen i Kulturkalasets kampanjmanér och genomsyrar allt från affischer och annonser till vykort och tygvepor.
Fotnot:
Göteborgs Kulturkalas 2010 äger rum 10–15 augusti. Evenemanget är ett samarbete mellan Göteborgs Stads kulturförvaltning, Västra Götalandsregionen och Göteborg & Co.