Spårvagnen av modell M34 rullar tyst ut i solskenet från vagnhallen i Gårda. Med den klassiska blåvita färgen ser den vid första anblick ut som sina föregångare. Men med sina 45 meter är spårvagnen hela tolv meter längre än den senaste modellen. Den rymmer också 319 resenärer jämfört med 220 och 190 i tidigare modeller.
– Vi är otroligt glada för att vi har den nya vagnen på plats. Spårvagnar är Göteborgs varumärke nummer ett och det finns en stolthet i att vi satsar på spårvagnstrafiken framåt. För resenärerna blir det en kvalitetshöjning. M34:an är bekvämare, tystare och ljusare. Den har bättre information i vagnen och två sorters usb-portar för laddning, säger Linda Rudenwall, vd för Göteborgs Spårvägar.
En pusselbit för att uppfylla mål
Fram till 2035 väntas Göteborgsregionen växa med 200 000 invånare. De nya spårvagnarna är ett led i att möta den ökade efterfrågan på hållbart resande.
– Den ger oss högre kapacitet och i förlängningen också snabbare spårvagnsresor. Staden växer och det gäller att vi är rustade för det. Den nya spårvagnen blir en viktig del av utbyggnaden av spårvagnstrafiken; först nu till Lindholmen, men sedan även Allélänken och Lindholmsförbindelsen. Den är en viktig pusselbit i Målbild Koll2035, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.
Målbild Koll2035 antogs av regionfullmäktige 2018. Den beskriver hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Göteborg, Mölndal och Partille fram till år 2035. Bland annat ska restiderna kortas med 20–25 procent och kapaciteten öka med 70 procent.
Ger större tillgänglighet
M34:an har större flexytor med plats för bland annat barnvagnar och rullstolar. Med de nya vagnarna fasas även modellerna M28 och M29 ut, de som har höga trappsteg in i vagnen.
– Nu blir spårvagnstrafiken mer tillgänglig för alla. M34:an är i allmänhet en symbol för framkomlighet. Med en sådan här vagn behöver vi inte köra fler fordon, men kan ändå köra fler resenärer, säger Lars Backström.
Fler spårvagnar på väg
Under den senaste månaden har vagnen testkörts, främst på nätterna. Man har testat så att den får plats överallt och inte stöter emot någonstans längs sträckan. Därutöver har olika bromstester gjorts. Spårvagnen sätts i trafik i december och kommer att trafikera linje 5 och 11.
Fram till 2026 kommer ytterligare 59 spårvagnar av den nya modellen att levereras.
Göteborgs Spårvägar är ett kommunalägt bolag som har varit en del av Göteborgs Stad sedan 1879. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen
Länkar: