Ökad kontroll av luftkvaliteten i centrala Göteborg
Den här artikeln publicerades 2002-02-25 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Stationen på Femmanhusets tak visar på ett framgångsrikt luftvårdsarbete i Göteborg. Även om framförallt trafikens utsläpp av kväveoxider kulminerade 1989 så har utsläppen sedan dess minskat med 40 procent fram till idag. Ökad kunskap om luftföroreningarnas hälsoeffekter, skärpta krav i form av miljökvalitetsnormer och harmoniering av luftövervakning inom EU har sammantaget medfört att Miljöförvaltningen nu etablerar en fast mätstation i gatunivå i centrala Göteborg.
Den nya stationen är placerad på Sprängkullsgatan i Haga, en gata med ett stort antal fotgängare i rörelse och mycket trafik. Mättekniken är optisk av svenskt världsledande fabrikat och mäter luftföroreningar med hjälp av en ljusstråle från en ljuskälla placerad på fasaden vid Förvaltningshögskolan och fram till mottagaren på fasaden till Hagakyrkans församlingshem.
Stationen invigs måndagen den 25 februari klockan elva av Miljönämndens ordförande Ann-Christine Andersson. Invigningen sker i samlingssalen i Haga församlingshem på Haga Östergata 30 och följs av en presentation av stationen och de första mätresultaten.
Följ mätningarna på miljöförvaltningens sida kallad ”Miljöstationen i Haga” nedan.