Den här artikeln publicerades 2007-02-08 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Solveig som går på Vättleskolan i Gunnared, Mahlin Uhlander från Toleredsskolan i Lundby och Elisabeth Swahn, Johannebergsskolan i Centrum skickade ut enkäten med de tre frågorna till ett tusental elever i grundskolan över hela stan.
40 procent blir mätta
Om eleverna i enkäten var hyggligt nöjda med miljön i matsalen, så blev betyget för skolmaten klart sämre. Bara knappt var tredje svarade ja på frågan om maten är god i skolan.
Lite fler, drygt 40 procent, svarade att de blir mätta av maten i skolan.
– Jag gillar inte själv maten i skolan och därför blir jag inte heller mätt, säger Solveig Ramallo.
Startat nytt utskott
När Solveig och de andra i ungdomsfullmäktige diskuterade skolmaten hade de olika uppfattningar och därför bestämde de sig för att ta reda på hur det verkligen ligger till.
– Nu när vi vet vad eleverna tycker vill vi starta en diskussion med politikerna om skolmaten, säger hon.
Dessutom har man bildat ett nytt utskott i ungdomsfullmäktige för att få svar på andra frågor.
– Nästa fråga blir om mobbning, sedan har vi inte bestämt vad det blir längre fram, säger hon.
Svar på skolenkät december 2006
| Ja | Nej | Vet ej | |
| Fråga 1 | 415 | 337 | 215 |
| Blir du mätt av den mat du får i skolan? | 43% | 35% | 22% |
| Fråga 2 | 320 | 387 | 260 |
| Tycker du att maten är god? | 33% | 40% | 27% |
| Fråga 3 | |||
| Trivs du med miljön i matsalen? | 455 | 289 | 223 |
| 47% | 30% | 23% |