Omlastning av Hisingsbornas avfall sparar tid, miljö och pengar
– Vi har jobbat med detta i två och ett halvt år. Nu är den i full gång och det är jätteroligt, säger Hans Zackrisson, avfallsbolaget Renovas verksamhetschef för insamling och logistik.
Färre sopbilar i Tingstadstunneln
Han berättar att man började skissa på en omlastningsstation på Hisingen 2007, mot bakgrund av att öns befolkning växer och att köerna i Tingstadstunneln blev allt mer besvärande.
Tidigare körde alla sopbilar på Hisingen direkt till avfallskraftvärmeverket i Sävenäs med sina laster. Det brukade bli 40–50 bilar om dagen, som alltså skulle passera Tingstadstunneln.
Den nya omlastningsstationen, som invigs på onsdagen, ligger inne på Tagene-deponins område. Den kan ta emot cirka 100 ton avfall per dag och sedan den togs i bruk under sommaren, lämnar de mindre bilarna sina laster på Tagene.
Där lastas avfallet om till större containerbilar, som sedan – under lågtrafik – kör avfallet till Sävenäs där det förbränns och blir till fjärrvärme eller el.
Högsbo har också en omlastningsstation
Nyordningen har lett till att de 40-50 dagliga transporterna har ersatts av tre (3!) containerbilar. Och en miljövinst i form av 85.000 färre körda kilometer på ett år. Totalt minskar körtiden med 50 timmar i veckan.
Investeringskostnaden för den nya stationen ligger på tolv miljoner kronor och kan innebära så stora ekonomiska besparingar som en till två miljoner kronor per år.
– Även vår omlastningsstation i Högsbo, som har några år på nacken, innebär ungefär lika stora besparingar för miljön, säger Hans Zackrisson.
Renova har också mindre och äldre omlastningsstationer i Kungsbacka, Kungälv, Stenungsund, Mölndal och Lerum.