2010-08-25 | 2 min läsning

Omlastning av Hisingsbornas avfall sparar tid, miljö och pengar

Tre körningar till Shanghai tur och retur, koldioxidutsläpp på 250 ton och nån miljon kronor. Så mycket sparar Renova på ett år tack vare den nya omlastningsstationen i Tagene. Istället för 40-50 turer med vanlig sopbil lastas nu Hisingsbornas avfall om till containerbilar som bara behöver köra tre vändor till Sävenäs.

– Vi har jobbat med detta i två och ett halvt år. Nu är den i full gång och det är jätteroligt, säger Hans Zackrisson, avfallsbolaget Renovas verksamhetschef för insamling och logistik.

Färre sopbilar i Tingstadstunneln

Han berättar att man började skissa på en omlastningsstation på Hisingen 2007, mot bakgrund av att öns befolkning växer och att köerna i Tingstadstunneln blev allt mer besvärande.

Tidigare körde alla sopbilar på Hisingen direkt till avfallskraftvärmeverket i Sävenäs med sina laster. Det brukade bli 40–50 bilar om dagen, som alltså skulle passera Tingstadstunneln.

Den nya omlastningsstationen, som invigs på onsdagen, ligger inne på Tagene-deponins område. Den kan ta emot cirka 100 ton avfall per dag och sedan den togs i bruk under sommaren, lämnar de mindre bilarna sina laster på Tagene.

Där lastas avfallet om till större containerbilar, som sedan – under lågtrafik – kör avfallet till Sävenäs där det förbränns och blir till fjärrvärme eller el.

Högsbo har också en omlastningsstation

Nyordningen har lett till att de 40-50 dagliga transporterna har ersatts av tre (3!) containerbilar. Och en miljövinst i form av 85.000 färre körda kilometer på ett år. Totalt minskar körtiden med 50 timmar i veckan.

Investeringskostnaden för den nya stationen ligger på tolv miljoner kronor och kan innebära så stora ekonomiska besparingar som en till två miljoner kronor per år.

– Även vår omlastningsstation i Högsbo, som har några år på nacken, innebär ungefär lika stora besparingar för miljön, säger Hans Zackrisson.

Renova har också mindre och äldre omlastningsstationer i Kungsbacka, Kungälv, Stenungsund, Mölndal och Lerum.



Prenumerera så du inte missar något nytt!