P-avgift införs på ännu en pendelparkering
Det är för att underlätta för dem som väljer att åka kollektivt men inte har något alternativ till att lämna bilen på en pendelparkering som Göteborgs Stad fortsätter att införa en p-avgift där.
För några år sedan pendelparkeringen vid Delsjömotet den som fick absolut flest klagomål om för få p-platser. Där finns plats för 335 bilar men Göteborgs Stad hade inte mer mark att bygga ut pendelparkeringen på.
Detta samtidigt som inga nya platser planerades längre ut från Göteborg längs riksväg 40, i Härryda kommun. Därför införde Göteborgs Stad 2020 på prov en p-avgift vid Delsjömotet. Avgiften är sex kronor per timme men max 30 kronor per dygn. Syftet var att öka möjligheten för de pendlare som verkligen behöver att få en p-plats. Innan avgiften infördes var pendelparkeringen vid Delsjömotet överfull.
Fler tar bussen närmare hemmet
När testet utvärderades visade det sig att p-avgiften hade lett till att alla bilister som behövde pendelparkera vid just Delsjömotet också kunde ställa bilen där.
– Vi tror att p-avgiften vid Delsjömotet bland annat ledde till att en del pendlare nu tar bussen mot Göteborg närmare hemmet, till exempel i Mölnlycke, i stället för att som tidigare ta bilen till Delsjömotet och gå på bussen först där, säger Maria Wederbrand, projektledare, stadsmiljöförvaltningen Göteborgs Stad.
Till förändringen bidrog också att Västtrafik häromåret införde utökade omlottzoner mellan Göteborg och några av grannkommunerna. I dessa zoner åker resenärerna för samma biljettpris. För resenärer mellan till exempel Mölnlycke tätort i Härryda kommun och Göteborg blev det då billigare att åka buss.
Inte för boende och arbetsplatser
Nu har en p-avgift införts även på pendelparkeringen på Axel Adlers gata vid Radiomotet i början av Dag Hammarskjöldsleden. P-avgiften är även där sex kronor per timme klockan 08-22 men max 30 kronor per dygn. Pendelparkeringen vid Radiomotet har 186 platser, en del av dem inhyrda från privata fastighetsägare, och inte heller där kommer Göteborgs Stad åt ytterligare mark.
– Vi hoppas att en del av pendlarna som passerar Radiomotet ska göra som vid Delsjömotet, alltså kliva på bussen närmare hemmet, till exempel i Askim, Billdal eller längre söderut. På så vis kan det bli plats vid Radiomotet för andra pendlare som inte har något alternativ till att köra bil dit, säger Maria Wederbrand på stadsmiljöförvaltningen.
Att alla tre pendelparkeringsytorna vid Radiomotet mestadels är fulla redan på morgnarna beror också på att en del som bor eller arbetar i närheten ställer sina bilar på pendelparkeringen i stället för att betala på gatan där de bor eller arbetar. För att detta inte ska vara lika attraktivt införs nu en p-avgiftvid Radiomotet.