2006-06-14 | 3 min läsning

På jobbet

Namn: Eva-Britt Andersen Yrke: Planeringsledare Arbetsplats: TrafikkontoretTrafiken ska flyta – trots alltRösten låter lite skrovlig. Eva-Britt Andersen har haft en intensiv vår. För utan Eva-Britt skulle ett EM i friidrott, eller en tunnelinvigning, eller varför inte en Cortége eller första maj, sannolikt bli en högst obehaglig upplevelse.För det är Eva-Britt som är spindeln i det nät som håller Göteborg rullande. Hon ska se till trafikens blodådror flyter hyfsat normal utan allvarliga proppar om det så är Göteborgskalas, Cortegé, första maj, Göteborgsvarvet eller EM. – Ibland önskar man att kollektivtrafiken var nedgrävd i centrala stan, säger Eva-Britt Andersen, och skrattar.Jo, det hade kanske gjort hennes jobb lättare. Fått hennes röst att låta som vanligt. För den hetaste evenemangssommaren på årtionden sätter sina spår hos dom som jobbar i kulisserna.Det gäller att få allt att fungera för oss vanliga göteborgare. Dagarna innan vi träffas har hon haft en dragning inför 70 personer om sommarens alla förändringar i trafiken som de olika evenemangen för med sig. En diger lista. – Jag hinner inte ta semester förrän i höst.Plats för demonstrationerHenns jobb handlar även om att skapa plats för det som vi ser som självklarheter i vår demokrati, demonstrationer och manifestationer.– Vi yttrar oss om allt som har med trafiken att göra. Sedan håller vi också ordning på när alla trafikarbeten kan genomföras.Med andra ord, det skulle inte se bra ut om man började asfaltera om Avenyn dagen innan Göteborgsvarvet.Hennes titel är planeringsledare. Jobbet hon har var till en början ett rent konsultuppdrag för Trafikkontoret. Men i takt med att Göteborg lockat till sig fler stora arrangemang blev Eva-Britts uppdrag också mer omfattande.– Till slut insåg vi att jag behövdes på heltid, säger hon och skrattar. EM – en utmaningPå skrivbordet framför sig har hon en hög med papper. Det är kartor hur kollektivtrafiken dras om under EM. Var man kan ha genomfarter under EM:s maratonlopp. Eller bussar och spårvagnar ska gå under EM-festen, som Göteborgskalaset kallas i år. Sedan måste det till en parkeringslösning för alla långtradare som de stora banden har med sig. Likaså måste det till en parkering för alla bussar som tar publik till Göteborg från hela Sverige.Och inte minst, hon har också koll på de gator man stänger efter tunnelinvigningen, och vilka gator man öppnar. Men bygget av Götatunneln blev en ny erfarenhet för henne och kontoret.– Den temporära lösning vi haft under bygget av tunneln har visat sig vara bättre än hur det såg ut innan, säger hon. Trafiken har flutit bättre. Men ännu bättre kommer det att bli när tunneln är klar.VM i friidrott 1995 var det första stora elddopet. Trafikkontoret fick då mycket beröm efter tävlingarna. – Och vi sätter inte ribban lägre den här gången.Vad får dig att känna dig nöjd med ditt jobb?– Att vårt arbete inte ska märkas – faktiskt. Att alla göteborgare känner att Göteborg är en bra stad att leva i, och att alla gäster tycker det är en bra stad att besöka, säger Eva-Britt Andersen. Lennart Kasvi



Prenumerera så du inte missar något nytt!