Pappersguider förenklar seniorers digitala vardag
Betala för resan i en app, boka vårdbesök på 1177 eller betala fakturor digitalt – en stor del av vår vardag är numera digital. För många seniorer kan det kännas både krångligt, stressande och exkluderande.
– Det finns också ofta en frustration över att man har klarat av allt själv hela livet, men det här går plötsligt inte att lösa, säger Johanna Häussler Sand, verksamhetsutvecklare digital inkludering på äldre- samt vård- och omsorgsförvaltningen.
”Att kunna ta del av samhället är en demokratifråga. Jag hoppas att guiderna gör det möjligt för våra äldre att kunna behålla sin självständighet längre”
Johanna Häussler Sand

Guider i pappersformat
För att hjälpa äldre att enklare kunna hantera den digitala vardagen satsar nu Göteborgs Stad på guider i pappersformat som steg för steg beskriver hur vanliga appar och digitala tjänster fungerar. Guiderna finns tillgängliga på alla bibliotek, mötesplatser och medborgarkontor.
– Där finns det också en lista över alla tillgängliga guider, det är över hundra stycken. Det är bara att fråga personalen så hjälper de till och skriver ut de guider man är intresserad av. Under 2026 kommer de troligtvis även att finnas på finska, säger Johanna Häussler Sand.
Möjligheten att kunna ta med sig guiderna hem och kunna testa i lugn och ro har varit väldigt uppskattat bland seniorerna.
Är en demokratifråga
Johanna Häussler Sand hoppas att satsningen leder till att fler äldre känner sig trygga med att hantera digitala verktyg så att de kan delta i samhället på samma villkor som andra.
– Att kunna ta del av samhället är en demokratifråga. Jag hoppas att guiderna gör det möjligt för våra äldre att kunna behålla sin självständighet längre, säger Johanna Häussler Sand.
