Partihallsförbindelsen ska korta köerna vid Tingstadstunneln
Det är nog många som skriver under på att trafiksituationen i och runt Tingstadstunneln blir allt besvärligare. Trafikprognoser pekar på att dagens biltrafik över Göta älv kommer att öka med 30 procent år 2010. Då har man ändå räknat in en kraftig ökning av kollektivtrafiken.
För att bygga bort köerna föreslås en ny älvförbindelse och en förbindelse mellan E20 och riksväg 45, ”Partihallslänken”. På bilden ser man hur förbindelsen är tänkt att se ut. Vid anslutningen till väg 45 (till vänster i bilden) skapas en nytt mot, Marieholmsmotet.
Idag består den marken av ett lager- och industriområde. I bildens bortre del ligger det nya förbindelsespåret mellan Hamnbanan/ Bohusbanan och Norge/ Vänernbanan. Man kan även se den planerade pendeltågstationen, belägen där Norge/Vänernbanan korsar Säveån.
Den nya Partihallsförbindelsen förväntas bli den stora kökortaren som bilisterna vid Tingstadstunneln har väntat på. Den kommer att koppla samman E20 med väg 45 och därmed avlasta E6 mellan Olskroks- och Gullbergsmotet.
– Om den nya älvförbindelsen placeras vid Marieholm, kommer den att avlasta trafiken genom Tingstadstunneln med 30–35 procent. Partihallslänken innebär en stor avlastning för Olskroks- och Gullbergsmotet, men också lokala vägar i Gamlestadsområdet, förklarar Per-Olof Eckerlid, projektledare på Vägverket.
– De boende runt Gustavsplatsen får dock räkna med ökad trafik i ett redan hårt trafikerat område. Bland annat därför finns förslag på att sänka E20 för att minska trafikbullret. Då får man också en bättre kontakt mellan stadsdelarna. Partihallslänken beräknas kosta 850–900 miljoner kronor och kan tidigast stå klar år 2008.
Så här ser den nya vägsträckningen över Göta älv (rött) och Partihallslänken(grönt) dras. Skiss: Stadsbyggnadskontoret.