2006-06-01 | 3 min läsning

Populära flexlinjen firade tio år med kalas på Hisingen

Flexlinjen fyller tio år, vilket firades med hundratalet besökare på Wieselgrensplatsen under torsdagen. Det gamla EU-projektet som startade i Biskopsgården och Högsbo har vuxit till sig och fått efterföljare inte bara i resten av Göteborg, utan i hela landet.

Försöket med anropsstyrd kollektivtrafik visade sig vara så effektivt, billigt och uppskattat att det idag, tio år efter starten, omfattar 230.000 resor, med 25 bussar, om året inom Göteborg.

– Hittills har flexlinjen bara varit tillgänglig för pensionärer, men nu har vi ett försöksprojekt på Hisingen där alla är välkomna att beställa resor. Det har varit uppskattat av sådana som kanske har brutit benet och därför har haft svårt att ta sig till eller över huvud taget åka med den ordinarie kollektivtrafiken, säger Bengt Knutsson, chef för flexlinjerna på Färdtjänsten.

Som på landet förr i tiden

En stor poäng med flexlinjen är tryggheten, där chaufförernas engagemang och kunskap om passagerarna har spelat stor roll.

– Det är som på landet förr i tiden, där chaffisen och passagerarna känner varandra och hejar och pratar. Då vet chauffören saker som att den farbrorn behöver hjälp med att kliva ombord, men den damen vill klara sig själv. Sedan startar eller stannar bussen aldrig utan att alla passagerare sitter ner, vilket annars är en stor anledning till att många äldre är rädda för att åka med den vanliga kollektivtrafiken, säger Bengt Knutsson.

Tätheten mellan hållplatserna, eller ”mötesplatser” som de kallas på flexlinjen, är en annan viktig faktor.
 
14 dagar och 15 minuter
 
– Ingen ska ha längre att gå än 150 meter till närmsta mötesplats, det är målsättningen, säger Bengt Knutsson.
 
Till flexlinjen kan man bara ringa och beställa en plats, tidigast 14 dagar och senast 15 minuter i förväg, resan kostar lika mycket som den ordinarie kollektivtrafiken.

Flexlinjen finns idag inom tolv områden i Göteborg. Planer finns både på att ”förtäta” områdena med fler turer och att utvidga gränserna, men än är inga beslut tagna.

 



Prenumerera så du inte missar något nytt!