Det är många saker att tänka på när man ska försöka montera propellrar på ett segelfartyg i trä. Först måste ett två meter långt hål med en diameter på 19 centimeter borras genom skrovet. En speciell borrmaskin tillverkades av Göteborgs Maskinteknik enbart för denna uppgift. Det var med spänning man iakttog när den första borrkronan bröt igenom skrovet till maskinrummet.
Ställbara blad sparar tid
Ända sedan 1999 har skeppsbyggarna vetat var propellrarnas centrumläge ska ligga. Detta har testats genom praktiska modellprover i en vågbassäng. Noggranna beräkningar har också behövts för att minska risken för vibrationer i skrovet och få ett ordentligt spel mellan bordläggning och propellerbladens spetsar.
Propellrarna måste också kunna ”flöjas”, vilket innebär att bladen ställs i ett läge som ger minsta möjliga bromseffekt vid segling. Om man till exempel kan öka farten med 0.1 knop tack vare ”flöjningen” så kan seglingen till Kina och hem minskas med 10 dygn.
Gott om tid för justeringar
Det har också varit svårt att tillverka stödbockar för propelleraxlarna då det inte finns en enda rak yta i det skrovområde där stödbockarna ska sitta. Stödbockarna fick tillverkas i delar för exakt tillpassning, de slutmonterades i skrovet i januari i år.
Nu återstår att förena propellrarna med Volvo Penta-motorerna som redan är på plats i maskinrummet. Skeppsbyggarna räknar med att ha gott om tid att genomföra nödvändiga justeringar innan sjösättningen i juni.