Wernerska villan. Foto: Hans Wretling, Higab

    2022-06-28 | 1 min läsning

    Provmålning pågår i Wernerska villan

    Följ med in i ett av Göteborgs vackraste hus från 1886 där man just nu diskuterar färger på interiören. Villan ligger centralt på en tvärgata från Avenyn och har de senaste åren genomgått en större renovering som fortfarande pågår.

    − Huset har grundförstärkts och fasaderna har målats. Interiört gör vi nu en översyn av väggar, golv och tak där några rum på entréplanet kommer återfå ett mer ursprungligt utseende. Det blir även ny ventilation och kyla, säger Svante Thun, projektledare på Higab.

    Långsiktigt hållbart

    Målaren Pierre berättar vilka färger och tekniker han har använt och visar på skillnaden mellan två väggytor som har bestrukits på olika sätt. Inredningsarkitekten Emma och antikvarien Johanna pratar om färgkulörer och diskuterar frågan om linoljefärg eller inte. Kakelugnen som tronar i ett hörn av rummet kommer dock få behålla sin kulör.

    Det kan tyckas vara mycket diskussioner om relativa små detaljer i ett stort projekt, men det är viktigt att det blir rätt. Resultatet måste passa i den kulturhistoriska miljön, vara långsiktigt hållbart och tåla att människor kommer röra sig i huset – väskor som stöter mot väggar och skor som slår i lister kommer att slita på målningen. När huset är klart kommer det att ha nästan 1 000 kvadratmeter kontorsyta ledigt för uthyrning.

    Såhär kan ett av kontoren i Wernerska villan komma att se ut. Visionsbild: White arkitekter



    Prenumerera så du inte missar något nytt!

    FAKTA | Wernerska villan

    Villan byggdes 1886 för grosshandlaren Carl Wijk och hans hustru Emma Helena Röhss. Arkitekten Adrian Crispin Peterson ritade huset efter inspiration från villor i norra Tyskland. Villan är i nyrenässansstil och innehöll ursprungligen 20 rum, kök och stall.

    När huset stod färdigt kom det att kallas Wijkska palatset. Elektriskt ljus och gasledningar var installerat från början, vilket gjorde byggnaden till Göteborgs första privatbostad med elektricitet. Själva strömmen kom från en ångmaskindriven dynamo i källaren.

    När Carl Wijk dog övertogs villan av den äldste sonen Carl Olof Wijk som sedan sålde den till grosshandlaren och industrimannen Gustaf Werner 1915. Werner testamenterade, vid sin död 1948, byggnaden och all inredning till Göteborgs Stad på villkor att hans systrar fick bo kvar livet ut. Gustaf Werner gjorde knappt några förändringar i huset men kom genom åren att samla på sig ett stort antal svenska konstverk. Med huset följde tavlor av bland annat Bruno Liljefors och Anders Zorn. Dessa konstverk är nu flyttade till Göteborgs konstmuseum.

     

    Länkar