– Jag har aldrig varit med om att en destination visat en så kraftig ökning som Göteborg har gjort i juli ifall det inte varit ett stort evenemang som VM eller OS samtidigt, säger Claes Bjerkne, VD för Göteborg & Co.
Statistiska Centralbyråns siffror för boendet på hotell, stugbyar och vandrarhem under juli visar på rekord för Göteborg. I snitt var beläggningen på hotellen i Göteborg 84 procent. Under vissa dagar i juli var i stort sett varenda säng uthyrd.
Förra året, som var ett mycket bra turistår med hög beläggning på hotellen, kom inte i närheten av årets siffror. I juli förra året var 68 procent av rummen i Göteborg uthyrda.
Övriga Sverige visar också på en ökning, totalt för riket ökade övernattningarna med 9,8 procent.
Inte bara hotellen fick ökning
Även annan verksamhet har märkt av uppgången i göteborgsturismen. Liseberg ökade sina besökssiffror i juli med 4,5 procent. Butiker i Göteborg har haft mellan 20 och 30 procents högre omsättning.
Förutom årligen återkommande evenemang som Gothia Cup har det i år hållits två större kongresser som gav många hotellövernattningar. Dessutom hölls SM i Boule med 2 600 deltagare under juli.
I våras genomförde Göteborg & Co tillsammans med offentliga och privata verksamheter en stor annonskampanj för Göteborg som man tror har bidragit till den stora tillströmningen av turister.
– Vår långsiktiga strategi med samarbete kring turism, evenemang och kongresser samt en bra marknadsföring ger utdelning, säger Claes Bjerkne.
Förutom strategiska satsningar från olika verksamheter i Göteborg och ett smått otroligt sommarväder, har valutakursen gjort Sverige prisvärt för utländska besökare. Den har också bidragit till att många svenskar valt att lägga sina semestrar på hemmaplan.