Rembrandtmålningen ”Riddaren och falken” från 1660-talet har funnits i Göteborgs konstmuseums samlingar i snart hundra år. De senaste 18 månaderna har den tillbringat på The Getty Conservation Institute i Los Angeles för att bli av med tre lager fernissa med smuts emellan.
Starkare röda färger
Tillbaka i Göteborg beskriver Lena Boëthius på Göteborgs konstmuseum Rembrandts verk nästan som en ny målning – med mycket klarare lyster och starkare färger.
– Färgerna har kommit fram på ett helt annat sätt, särskilt de röda. Tidigare låg en gul hinna över hela målningen. Nu har den blivit otroligt fin, säger hon.
Helgon eller holländsk greve
I utställningen ”Rembrandt: Riddarens återkomst” sätts målningen in i ett sammanhang och besökaren får veta mer både om själva konserveringsarbetet och om Rembrandts teknik.
Dessutom diskuteras olika teorier om vem målningen med riddaren egentligen föreställer.
– Vi visar ett kopparstick som man numer tror att Rembrandt kan ha blivit inspirerad av. I så fall föreställer målningen ett helgon, Sankt Bavo, och inte som man tidigare trott den holländske greven Floris V, säger Lena Boëthius.
Fotnot:
Utställningen öppnar på Göteborgs konstmuseum den 10 april och pågår till den 9 januari 2011.