Första Långgatan sedd från Stigbergsliden med Järntorget längst bort. Längs hela gatan kommer det att finnas platanträd och buskar. Bredare trottoarer och nya cykelbanor skapar mer plats för fotgängare och cyklister. Visualisering: Göteborgs Stad
År 2030 kommer det att finnas 1 300 nya bostäder och mängder av nya arbetsplatser, lokaler och kulturverksamheter på Masthuggskajen. Flera av husen är redan klara, till exempel Draken, Våghuset, Brick Studios, Stuveriet och Brf Ciceron. I början av april flyttade de första hyresgästerna in i det nya kontorshuset Habitat 7.
Förutom alla husbyggen pågår flera parallella projekt på det som kallas allmän plats, det vill säga gator, torg och andra områden som är tillgängliga för alla.
– Vi vill att Masthuggskajen ska bli en destination dit göteborgare och andra tar sig för att njuta av vattnet, parkerna och ett aktivt gatuliv. En del projekt är snart klara, andra är än så länge bara på planeringsstadiet, säger Marit Sternang, huvudprogramledare för Masthuggskajen på Göteborgs Stad.

Första Långgatan blir boulevard
Första Långgatan byggs om för att bli en grönare stadsgata, med mer plats för fotgängare och cyklister och fler träd och planteringar. Spårvagnshållplatsen har flyttat närmare Masthuggstorget och är en mer samlad hållplats med lättare på- och avstigning.
Samtidigt pågår flera ledningsarbeten på den södra sidan av gatan. De första etapperna är klara och under året läggs nya ledningar på sträckan mellan Nordhemsgatan och Järntorget.
– Allt eftersom ledningarna läggs på plats färdigställer vi gatan med nya ytskikt, trottoarer, cykelbanor, parkeringar och planteringar, säger Marit Sternang.
Sommaren 2026 kommer södra sidan att vara helt klar. Arbetet med att färdigställa gatan på den norra sidan börjar redan i höst, men det arbetet är inte lika omfattande. Etappen närmast Järntorget ska bli klar våren 2026 och sedan fortsätter arbetet västerut i takt med att de nya kvarteren växer fram.
Järntorget byggs om för bättre kollektivtrafik
I höstas startade arbetet med att bygga om Järntorget. Med två nya bussfiler och ett nytt hållplatsläge minskar resetiderna och det blir smidigare att byta. För att skapa plats åt bussarna försvinner två filer för biltrafik mellan Järntorget och Olof Palmes plats och en trädrad i allén har tagits bort.

Samtidigt byggs nya cykel- och gångbanor som ska göra det lättare att ta sig mot Första Långgatan eller ner mot vattnet. Området runt Järntorget ska vara klart våren 2026.
Olof Palmes plats rustas upp
Framför Folkets hus och hotell Draken läggs just nu nya ytskikt. Under våren och sommaren ska torgytan också få nya sittplatser, en scen, tydligare stråk, mer belysning och fler träd och planteringar.

– Grönska är en viktig del när vi bygger om på Masthuggskajen. Totalt kommer stadsdelen att få 300 nya träd, det är mer än dubbelt så många som fanns tidigare, säger Marit Sternang.
Masthamnsgatan blir Göteborgs nya långgata
Masthamnsgatan sträcker sig från Järnvågsgatan i öst ner till Johannesplatsen i väst. Den byggs om i flera etapper – målet är att skapa en levande gata med sittmöbler, konst och planteringar.

– Masthamnsgatan är vår nya långgata. Tanken är att den ska påminna om de sommargågator som finns i Göteborg. Ambitionen är att gatan ska uppmuntra till lek och till att hänga och umgås, både på uteserveringar och allmänna ytor, säger Marit Sternang.
I höstas blev gatan utanför Våghuset och Brick Studios klar. Återbrukade sittbänkar samsas med storgatsten som hittades under asfalten vid upprustningen av Första Långgatan. I planteringarna växer bland annat platan, bergek, dockros och iris.
– Växterna på Masthuggskajen är valda i samarbete med Botaniska trädgården med hänsyn till läget och nya klimatutmaningar, säger Marit Sternang.
Till hösten startar nästa etapp av utbyggnaden. Hela gatan beräknas vara klar runt 2028.
Ny stadsdelspark vid Järnvågen
Förra sommaren startade Trafikverket arbetet med att däcka över ramperna till Götatunneln och ett 24 meter högt ventilationstorn ska förbättra luftkvaliteten i området. Samtidigt byggs Järnvågsgatan om för att öka framkomligheten för gående och cyklister och längs avfarten från Andreégatan byggs en ny busshållplats.
Både Järnvågsgatan, busshållplatsen, överdäckningen och ventilationstornet ska vara klara våren 2026. Trafiken från tunneln kommer troligtvis att släppas på i december i år.

På Götatunnelns tak kommer det om några år att finnas en helt ny stadsdelspark, Järnvågsparken. Den blir 6 000 kvadratmeter med en lekplats i maritimt tema och en stor gräsyta.
– Parken kommer att vara en plats för både lek, picknick, vila och häng i soliga lägen. Lekplatsdelen hoppas vi ska vara klar någon gång 2027–2028, säger Marit Sternang.
Bryggdäck på Halvön
Bakom planken nere vid vattnet pågår bygget av den nya halvön för fullt. I höst startar bygget av nya bostads- och kontorshus och runt 2030 ska allt vara klart.

– Halvön kommer inte bara att vara för de som bor och jobbar där. Göteborgare och besökare kommer att kunna strosa på kajstråket och det kommer att bli ett bryggdäck ner mot älven för att man verkligen ska få känslan av att komma nära vattnet, säger Marit Sternang.
Förra våren beslutade Göteborgs Stads politiker att det ska byggas ett färjeläge på halvön.
Masthuggsparken och Sänkverkstorget
I höjd med Masthuggstorget ska områdets andra park byggas. Tillsammans med nya Sänkverkstorget kommer den att binda ihop Masthamnsgatan med Första Långgatan. På torgytan kommer det bland annat att finnas plats för food trucks, marknader och uteserveringar.

Förutom att vara en ny mötesplats, kommer parken också att ha en viktig funktion vid extremväder.
– Masthuggsparken kommer att vara skålad för att kunna ta hand om skyfall, säger Marit Sternang.
Byggstart är planerad till 2027.
