
Elin Lindeberg, konsumentrådgivare.
Minst en gång om dagen får Konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad ta emot ett samtal från en konsument som är missnöjd och vill ha råd om hantverkstjänster.
– Hantverkstjänster ligger i topp hos oss när det gäller klagomål på tjänster, säger Elin Lindeberg, konsumentrådgivare.
Enligt henne är bristande kommunikation och otydliga avtal några orsaker som gör att det skär sig mellan konsument och företag.
– Det är väldigt viktigt att ha ett skriftligt avtal där det tydligt framgår vad man kommit överens om: pris, när det ska vara klart och hur tilläggsarbeten ska hanteras. Även saker som Rot-avdrag ska avtalas. Det är även bra att kolla upp företagets F-skattsedel och om det är momsregistrerat via Skatteverket.
Konsumenten har bevisbördan
Men vad gör du då som konsument om du är missnöjd med din hantverkares arbete? Börja gärna med att kontakta Konsumentrådgivningen i Göteborgs Stad för att få råd, tycker Elin Lindeberg. Därefter kan en reklamation vara på sin plats.
Konsumenter har reklamationsrätt i tio år när det kommer till arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker. Men du kan inte vänta hur länge som helst med din reklamation. Senast två månader efter att ett fel upptäckts måste du klaga på felet till företaget.
– Det kluriga är att det är konsumenten som har bevisbördan att visa att det varit fel i själva tjänsten. Ibland kan man behöva ta in en besiktningsman för att undersöka. När man samlat ihop alla bevis – bilder med mera – rekommenderar vi att mejla hantverkaren där man radar upp alla fel och reklamerar dessa, säger Elin Lindeberg.
Går att betala i protest
När tjänsten är felaktigt utförd eller inte slutförd inom rätt tid har du som konsument rätt att hålla inne med betalning som säkerhet för att få igenom dina krav. Men då är det också viktigt att du meddelar företaget det och varför.
Det går även att betala i protest, vilket innebär att du betalar men samtidigt meddelar att du inte håller med företaget. Du kan i efterhand få ditt ärende prövat och se om du har rätt att få tillbaka dina pengar.
– Båda sätten har sina för och nackdelar. När du betalar under protest ligger du ute med pengarna och försöker få tillbaka dem senare medan du inte riskerar någon dröjsmålsränta – vilket är fallet när du bestrider en faktura.
ARN nästa steg
Elin Lindeberg lyfter fram att det är viktigt att ge hantverkaren chansen att avhjälpa felet när du som konsument är missnöjd.
– Säger de nej, då har man rätt att kräva prisavdrag. Men det går inte att kalla in en annan hantverkare utan att först ha gett möjligheten till den första.
Går det inte att komma överens med hantverkaren är nästa steg att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden eller domstol.
– Vi brukar rekommendera ARN eftersom det är kostnadsfritt, och de har bred kunskap och är vana vid hantverksfrågor. Det kan vara bra att kontakta oss först för att få råd om vad man behöver tänka på vid en anmälan till ARN, säger Elin Lindeberg.