Med uppmaningar i trapphusen vill Bostadsbolaget stärka gemenskapen och inspirera till fler möten.
Med kampanjen vill Bostadsbolaget inspirera till fler vardagliga möten och samtal – i trapphuset, på gården eller i hissen.
– Som bostadsbolag har vi i uppdrag att erbjuda trygga och trivsamma boendemiljöer. Här kan vi få god hjälp av våra hyresgäster. Genom att många lyfter blicken och hälsar på sina grannar och kanske småpratar lite, bygger vi en grund för ökad trygghet på ett väldigt enkelt sätt. All forskning visar att människor mår bra av relationer, säger Camilla Tjernberg, chef för enheten Strategisk trygghet på Bostadsbolaget.
En del av trygghetsarbetet
Säg hej-kampanjen syns i Bostadsbolagets egna kanaler, i trapphusen och på en spårvagn som trafikerar flera av bolagets bostadsområden. Budskapet lyfter vinsterna med ett enkelt hej på ett lättsamt sätt.
Som en del av 80-årsfirandet har Bostadsbolaget också bjudit in till 25 kalas i sina områden under sommaren. Syftet är detsamma – att få hyresgästerna att träffas och bekanta sig med varandra, vilket både stärker gemenskapen och bidrar till tryggare boendemiljöer.
Kampanjen pågår från slutet av september till mitten av november. Samtidigt fortsätter Bostadsbolaget sitt långsiktiga arbete med både fysiska åtgärder och sociala insatser för att skapa hållbara och trygga bostadsområden.
