2024-09-24 | 2 min läsning

Såggatan i Majorna får nya cykelbanor

Skiss över Såggatan med enkelriktade cykelbanor närmast trottoarerna och där bilarna parkeras på ena sidan av gatan. Skiss: Norconsult/Göteborgs Stad
2024-09-24 | 2 min läsning
Såggatan i Majorna får nya cykelbanor
Nu ska enkelriktade cykelbanor skapas längs hela Såggatan i Majorna. Projektet genomförs för att öka trafiksäkerheten för cyklister, göra det attraktivare att cykla och länka samman Göteborgs cykelvägnät.

Den nästan en kilometer långa Såggatan börjar vid Karl Johansgatan och sträcker sig till Ekedalsgatan vid Majvallen och Slottsskogen. I och med att Såggatan nu får cykelbanor länkas Linnéstaden/Sahlgrenska och Hamnstråket samman i stadens cykelvägnät.

– Det känns verkligen roligt att vi med relativt små medel kan förbättra cykelmöjligheterna i Majorna genom att skapa denna saknade länk. Med den här åtgärden får vi ett mer effektivt användande av gatan, säger Fredrik Lundgren, enhetschef på stadsmiljöförvaltningen.

Färre p-platser väntas räcka

Arbetet med cykelbanorna börjar i dagarna och pågår i två veckor framåt. För att få plats med de enkelriktade cykelbanorna närmast gångbanorna kommer cirka 170 parkeringsplatser tas bort. Möjligheten att parkera längs gatan kommer att finnas kvar på flera delar av gatan. En utredning som stadsmiljöförvaltningen har gjort visar att p-platserna kommer att räcka till även i fortsättningen.

– Enligt alla våra beräkningar så kommer parkeringarna att räcka. Men du kan behöva gå lite längre till din bil, säger Joakim Bjerhem Jönsson, trafikplanerare på stadsmiljöförvaltningen.

Ökar trafiksäkerheten

Såggatan är det största delprojektet i Pilotområde cykel i Majorna. I området saknas cykelbanor på många ställen och cyklisterna får köra på gatan bland bilarna. Därför vill Göteborgs Stad med projektet öka trafiksäkerheten och göra det attraktivare att cykla.

Förra hösten skapades cykelbanor på stråket Slottsskogsgatan–Ekedalsgatan, som inte heller har haft några cykelbanor. Nästa år kommer Älvsborgsgatan, nerifrån Karl Johansgatan upp till Älvsborgsplan, också att få enkelriktade cykelbanor.

Cykel och cykelvägar i Göteborg

I en nära storstad ska det vara snabbt, enkelt och säkert att cykla. Visionen är att Göteborg ska upplevas som en attraktiv cykelstad, med målet att tre av fyra göteborgare ska tycka att Göteborg är en cykelvänlig stad år 2025.

Länkar: 



Prenumerera så du inte missar något nytt!