Samhällsinformation på budbilar gör succé
Historien om Stadens Buds så kallade budskapsbilar började med ett förslag från en i Gatubolagets personal.
– Vi jobbar mycket med idéverksamhet och ibland får vi in riktiga guldkorn. Den här idén började med att en anställd skickade in en idé om att använda våra bilar som rörliga anslagstavlor.
Fulltecknat sen starten
Konceptet går ut på att olika förvaltningar och bolag i staden får tillgång till utrymmet på budbilarnas sidor. I dag omfattas 12 av 14 bilar, men i och med att två gamla bilar snart ska bytas ut ska snart alla bilar vara med i projektet.
Strajpningen av bilarna, alltså när motivet sätts på, görs av ett annat kommunalt bolag – Göteborgs Spårvägar.
– Det är ett sätt för oss att göra samhällsnytta genom att ge andra förvaltningar och bolag möjlighet att nå ut med sina budskap till en låg kostnad. Hos oss blir totalkostnaden avsevärt mycket lägre än motsvarande annonsyta på marknaden.
Den första aktören som nappade på erbjudandet var Göteborg Energi i samband med Volvo Ocean Race förra sommaren.
– Det blev en rivstart. Sedan dess har vi varit fulltecknade, med tre andra förvaltningar som har kört tre månader var. Det har varit en succé och vi vill gärna ha in fler intressenter framöver, säger Stefan Sohlström.