Just nu ser polisen en ökning av telefonbedrägerier framför allt mot äldre.
Se upp för bedragare på telefon
Den ökade digitaliseringen har gjort samhället mer sårbart. Uppgifter om oss hos myndigheter, banker och företag är lätt att komma över för den som vill. Då kan de också användas för att komma åt våra pengar.
– Alla kan drabbas, men framför allt är det äldre som blir utsatta för den här typen av bedrägerier. De är vana att lita på personer som ringer och uppger att de kommer från banken eller polisen och ska hjälpa till, säger Daniel Neck.
”Lämna aldrig ut den här typen av uppgifter”
Och det är ofta så det går till. Någon ringer och säger att det har upptäckts att personen blivit utsatt för ett bedrägeri och nu kan han eller hon få hjälp. Och så ber bedragaren att personen ska logga in med sitt bank-id, lämna ut koden eller flytta pengarna till ett säkert konto.
– Men så gör varken vi eller bankerna. Lämna aldrig ut den här typen av uppgifter via telefon och använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som ringer dig, säger Daniel Neck.
Uppfinningsrikedomen är stor. Det förekommer också att personer har lurats att lägga värdefulla handlingar och uppgifter i kuvert i trapphusen.
– Prata med era äldre anhöriga och berätta att vi ser en ökning av den här typen av brott och hur de ska göra för att inte bli lurade. Den som drabbats, eller misstänker att han eller hon drabbats, av ett bedrägeri ska genast kontakta sin bank och polisanmäla händelsen, säger Daniel Neck.
FAKTA | Här är några tips från polisen
- Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.