Kommunalägda Poseidon, som har 23 000 lägenheter fördelade över hela Göteborg, antog för fem år sedan ett program för ökad lokal demokrati och självförvaltning.
– Vi upptäckte snart att demokrati var ett för starkt ord, säger Anders Söderman.
– Det handlar mer om kollektivt inflytande, alltså möjligheten att påverka förhållandena i sitt bostadsområde.
Stående erbjudande
Man bjöd in till träffar för att få hyresgäster engagerade och man har ett stående erbjudande att bilda gårdsföreningar där det finns intresse och engagemang. Än så länge är det inte så många som nappat.
– Vi har väl lyckats engagera 2–3 procent av våra hyresgäster. Men det är ändå närmare 1 000 personer och deras insatser betyder mycket, menar Anders Söderman.
Det ambitiösa demokratimålet sprack – men istället har ett informellt samarbete växt fram mellan de engagerade hyresgästerna och de områdesansvariga.
– Det handlar ofta om förbättringar i den yttre miljön: gräsmattor, rabatter, lekplatser, trapphus, etc. Eller om stöd till rent sociala aktiviteter, typ mingelmöten eller bussutflykter, berättar Anders.
Till skillnad från förr, när husvärden (fastighetsskötaren) tillkallades för att fixa och reparera, organiseras nu arbetsstyrkor bland hyresgästerna på ett informellt sätt. – Man kan säga att husvärdsoch miljövärdsrollen utökas med en instruktörsfunktion som utvecklar relationen till hyresgästerna, säger Anders.
Att självförvaltningen också har stor ekonomisk betydelse förstår man lätt. De aktiva hyresgästerna lägger i genomsnitt ned en timme i veckan – sammantaget blir det 60 årsarbeten, vilket nästan motsvarar ett betydande antal årsarbetare hos Poseidon!
Forskarrapport ger stöd
Att det informella samarbetet mellan boende och hyresvärd verkligen fungerar finns det numera papper på. Institutet för bostads- och urbanforskning – en tvärvetenskaplig forskargrupp, med representanter från Göteborgs, Uppsala och Lunds universitet – har under tre år utvärderat självförvaltningen.
Man har gjort enkäter över hela stan och fallstudier på sju gårdar. Nyligen la de fram en rapport på 257 sidor, där man slår fast att projektet utvecklas positivt.
Den ska nu tryckas upp i en populärversion och göras tillgänglig för anställda och hyresgäster.
Bättre grannsämja
Forskarna konstaterar att färre än hälften av Poseidons hyresgäster känner till projektet. Ändå tycker en klar majoritet att boendemiljön förbättrats på senare år, framförallt skötseln av växter, rabatter och gräsmattor.
När det gäller sociala relationer med grannar tyckte de flesta att det inte var någon större skillnad, förbättringen var marginell. Men bland de aktiva hyresgästerna lät det annorlunda: där anser man att gemenskapen, trivseln och påverkansmöjligheterna kraftigt förbättrats.
I den aktiva gruppen är personer med utländsk bakgrund något underrepresenterad (i förhållande till hur många som bor i Poseidons lägenheter). Ändå är deras andel är högre än vad som är vanligt i lokala boendeaktiviteter.
En tänkbar förklaring, menar man, är just den informella karaktören och inriktningen på praktiskt arbete. Dessutom konstaterar forskarna att invandrarna, i ännu högre grad än svenskarna, ökat sitt engagemang och ansvarskänsla i boendet.