Den här artikeln publicerades 2002-09-18 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Den sämre produktiviteten på Sahlgrenska beror på att kostnaderna ökat med 9,7 procent samtidigt som prestationerna minskat med 2,7 procent. Prestationen är den vård som sjukhuset utför.
Studien av produktivitetsutvecklingen bygger på att det ska gå att se utvecklingen år från år på varje sjukhus i regionen. Resultatet visar alltså på en negativ riktning.
Fler anställda
Rapporten förklarar den negativa utvecklingen med att kostnaderna i snitt på sjukhusen i regionen ökat med åtta procent samtidigt som prestationerna minskat med två procent. En del av kostnadsökningen beror på att antalet anställda har ökat.
Under de tre åren har kostnaderna ökat med 1.000 miljoner kronor. Av detta är 650 miljoner kronor personalkostnader och andelen som gått till bemanningsföretag är 140 miljoner kronor.
Analyser ska genomföras för att mer noggrant se vad försämringen beror på. Fortfarande återstår också viktiga frågor kring effektivitet. Det gäller främst prestationernas betydelse för livslängd, livskvalitet och hälsa.