När begreppet ”skandinavisk design” gjorde entré för 50 år sedan blev det snabbt etablerat i designkretsar över hela världen.
Kring det uppstod myter och föreställningar om den rena, funktionella och demokratiska designen från länderna i norr.
Blottlägger myten
Utställningen ”Scandinavian Design Beyond the Myth” är ett försök att blottlägga myten och ta reda på hur det egentligen var.
– Det är en utställning som å ena sidan diskuterar begreppet och de myter som uppstod om den skandinaviska formen. Var den så demokratisk och funktionell? Hade alla verkligen råd att köpa den? säger Mikael Nanfeldt, som ansvarar för arbetet med utställningen på Röhsska museet.
Samtida designobjekt
Å andra sidan visar utställningen vad som hänt med den skandinaviska designen på senare år.
– Tematiskt är utställningen uppbyggd kring författaren och filosofen Italo Calvinos sex punkter för ett nytt millennium, det vill säga olika sätt att förhålla sig till vår tid, säger Mikael Nanfeldt och fortsätter:
– En av punkterna är begreppet lätthet, som inte handlar om att objektet i sig ska vara lätt, utan i stället är en metafor för lättheten att tänka nytt och inte tyngas ner av etablerade, gamla tankar. Till exempel visas den isländske arkitekten Sigurdur Gústavssons stol ”Tango”, som inte har fyra ben på ett traditionellt sätt.
Premiär i Berlin
I utställningen ingår även klassiker som Stringhyllan, den berömda Margaretheskålen och en av Verner Pantons färgstarka stolar. Bland de mer samtida föremålen märks Mats Theselius morotsställ i keramik och Thomas Erikssons e-formade soffa.
”Scandinavian Design Beyond the Myth” visades för första gången i Berlin november 2003. Sedan dess har den turnerat runt i Europa. Efter Göteborg väntar Nasjonalmuseet i Oslo.
Initiativtagare till utställningsprojektet är Nordiska Ministerrådet.