2024-12-05 | 2 min läsning

Skår först ut när Göteborg sänker hastighetsgränserna

Skår är den första stadsdelen i Göteborg som får hastigheten sänkt till 30 och 40 km/h. Foto: Göteborgs Stad
2024-12-05 | 2 min läsning
Skår först ut när Göteborg sänker hastighetsgränserna
För att skapa en attraktivare stadsmiljö, minska utsläppen av koldioxid och öka trafiksäkerheten ska Göteborgs Stad sänka hastighetsgränsen. Först ut är stadsdelen Skår.

Sänkningen, till 30 och 40 från dagens 50 km/h, sker först i och runt stadsdelen Skår och ska sedan genomföras successivt i hela Göteborg.

– Vi vet att trafiksäkerhet har en avgörande betydelse för att våga gå och cykla i staden och rätt hastighet är den viktigaste trafiksäkerhetsfaktorn. Rätt hastighet ger också mindre buller, ökar möjligheterna till mer hållbart resande, bättre miljö och klimat och ökad trygghet, säger Suzanne Falk, trafiksäkerhetsexpert på stadsbyggnadsförvaltningen, Göteborgs Stad.

Sänkning genomförs i hela Göteborg

Sänkningen till 30 och 40 km/h är politiskt beslutad i kommunfullmäktige och ska genomföras i hela Göteborg, stadsdel för stadsdel. Först ut är Skår i södra delen av Örgryte, som får nya vägskyltar nu i början av december.

Sänkt hastighet räddar liv

Om alla kommuner i Sverige inför hastigheterna 30, 40 och 60 km/h i tätorter, minskar risken för olyckor och 15–20 liv per år kan räddas. Restiden skulle öka med 3–4 procent, vilket för de flesta bilresor innebär mindre än en minuts längre körtid.

Källa: Trafikverket: Rätt hastighet på vägen

Länk: Göteborgs Stad: Trafiksäkerhet

Under 2025 planerar Göteborgs Stad att stadsdelarna längs Delsjövägen och Munkebäcks Allé i östra Göteborg, från Skår i söder till Munkebäcksmotet i norr, ska få 30- och 40-skyltar.

Är en del i hastighetsplanen

De nya permanenta hastighetsgränserna 40, 60, och 80 km/h ingår i en hastighetsplan som Göteborgs Stad har tagit fram. I tätbebyggda områden i Sverige är 50 km/h den så kallade bashastigheten och utanför tätbebyggt område är bashastigheten 70 km/h. På sina egna gator och vägar får kommunerna ersätta bashastigheterna med 30-, 40-, 60- eller 80-skyltar.



Prenumerera så du inte missar något nytt!