2024-12-20 | 2 min läsning

Frejaskolan i Frölunda väcker julsaga till liv

Skolbibliotekarien Hanna Thölin tar plats i en fåtölj intill scenen och öppnar Frejaskolans julsaga, eleverna tystnar och lyssnar förväntansfullt.  Foto Hanna Dewrang
2024-12-20 | 2 min läsning
Frejaskolan i Frölunda väcker julsaga till liv
För tolvte året i rad bjuder Frejaskolan på julsaga. Och eleverna är inte bara publik – de har skapat berättelsen om snögubben Bertil, tomtenissen Ivar och den onde Krampus, och hans drake, tillsammans.

På Frejaskolan F-9 är idrottshallen fylld av förväntansfulla elever. Ljuset är dämpat och scenen har pyntats med julklappar, granar och en öppen spis. Medarbetare spelar julmusik på piano, gitarr och saxofon. “Nu mina vänner. Nu börjar er julsaga!” säger Julius, spelad av rektor Lena, med mikrofonen i handen. Hon inleder med en sång om det magiska äventyret som snart ska utspela sig i rummet.

Berättelsen tar sin början vid ett frukostbord. Julius tittar ut genom fönstret, istället för att njuta av all god mat på bordet. Plötsligt hörs ett stampande ljud från den öppna spisen. Hanna fortsätter läsa:

“Det låter som fotsteg på taket. Julius blir rädd av ljudet.” Han undrar om det är snögubben som han drömde om i natt.

Snögubben Bertil, tomtenissen Ivar och den onde Krampus, tillsammans med hans drake, får liv av medarbetarna på scenen.

Elevernas hänger med i berättelsen, skrattar och lyssnar – särskilt när sagan når deras egen klass bidrag och scenen fylls av deras ord och idéer.

Eleverna skapar sagan tillsammans

Frejaskolans julsaga är en tradition som har förgyllt skolan i tolv år. Eleverna skapar sagan tillsammans genom att skriva en berättelse i stafettform. Varje klass bygger vidare på det som föregående klass skrivit, utan att veta hur historien slutar.

– Det är spännande för eleverna att se hur deras idéer vävs ihop med andra klasser. Varje klass skriver cirka fem meningar, och när allt är klart blir sagan ungefär fyra sidor lång. Därefter tar vi medarbetare vid, fördelar roller och börjar förbereda föreställningen, förklarar Kajsa Aspenrot, förstelärare och initiativtagare till traditionen.

En stark tradition

Rektor Lena Gustafsson, som spelade Julius, berättar:

– Jag är så imponerad av våra elever och medarbetarna som improviserar fram hela teatern. Vi bjuder på oss själva och visar eleverna att vi också kan busa och ha kul. Vi kan verkligen se att julsagan skapar stolthet och stor delaktighet hos eleverna.

Julsagan är något som både elever och medarbetare ser fram emot varje år. Inte ens pandemin kunde stoppa traditionen – istället spelade medarbetarna in sagan på film och visade den för eleverna i klassrummen.

– Med julsagan vill vi skapa en gemenskap och en stark vi-känsla på skolan, säger Kajsa.

Medarbetarna på Frejaskolan improviserar fram karaktärerna från elevernas saga. Tomtenissen Ivar, snögubben Bertil, och den onde Krampus, tillsammans med hans drake, får liv på scenen. Foto: Hanna Dewrang



Prenumerera så du inte missar något nytt!