Skolbibliotikarien tipsar om Läslots
Inför läslovet är det därför premiär för artikelserien Läslots. Här får vi möta några av stadens bibliotekarier och ta del av deras syn på läsningens roll i skolan. Men framför allt får vi proffstips från skolbiblioteken på boktitlar som passar allt från de minsta och mest oerfarna, till de mer läsglada och äldre eleverna.
Först ut är Camilla Svensson från Gamlestadsskolan. Med tolv år under västen som bibliotekarie är det en person med koll på läget.

Månadens läslots: Camilla
Att hitta rätt bok kan vara avgörande, särskilt för de elever som ännu inte upptäckt glädjen i att läsa. Camilla betonar att alla inte måste älska att läsa, men att det alltid finns en bok som kan väcka intresse – oavsett om det handlar om sport, skräck eller något bekant från filmvärlden. Genom att bekräfta varje barns läsvana, oavsett nivå, skapas positiva läsupplevelser som stärker både självförtroende och läsförmåga.
– Vet man inte själv vad för böcker man gillar brukar jag tipsa om att utgå från något annat: exempelvis en hobby – eller någon serie man brukar titta på, säger Camilla.
Hon menar att läsning handlar om mer än att ta sig igenom en text, eller att stärka läskunnighet. Det handlar också om läslust och om att uppleva det storartade i en berättelse. Det öppnar dörrar till nya världar, stärker ordförrådet och utvecklar språklig förståelse. Skolbibliotekets roll är dock bredare än så. När eleverna är i biblioteket under skoltid räknas det rent av som undervisning, och lärare förväntas att aktivt samarbeta med skolbiblioteket.
Att vägleda och inspirera
Camilla beskriver glädjen i att se elevernas engagemang – från de yngsta som ivrigt bläddrar i bilderböcker till högstadieelever som gärna diskuterar berättelser och tipsar varandra om böcker. Hon ser varje samtal, varje rekommendation och varje besök som ett potentielt steg mot ett mer läsande liv.
– Det är när den där entusiasmen och viljan finns att exempelvis diskutera en bok man läst som jag trivs allra bäst i min yrkesroll, säger hon.
I slutändan handlar skolbibliotekariens arbete om att öppna dörrar – till berättelser, kunskap och framtidsmöjligheter. Genom att möta varje elev där de befinner sig blir skolbiblioteket en plats där läsning inte bara är ett krav, utan en möjlighet.
Så vilken är din bästa läsupplevelse, Camilla?
– Ungdomskärleken ”Mannen som kunde tala med hästar”
Vad tycker du om ljudböcker?
– Ja tack!
Läslots inför Läslov – Camilla tipsar:
Var är alla barnen på förskolan Valen – Emma Virke (bilderbok): För förskoleklass/lågstadiet. Rolig och ”äcklig” bilderbok, passar bra som högläsningsbok – kanske till något småsyskon…?
Marks nya granne – Hanna Granlund (lättläst med versaler): För tidiga läsare (förskoleklass-lågstadiet). Om en pojke på landet som får en ny granne från stan. Extra lätt att läsa.
Sara och Dagmara är hundvakt – Heidi Linde (lättläst med mer text): För lågstadiet. Två tjejer passar en hund och får uppleva ett dagsäventyr. Men inte allt går som det är tänkt.
En äkta häxis – Ellen Greider För lågstadiet (men även mellanstadiet): En blandning av humor, allvar och magi om häxan Beata. Väldigt bra bilder, vilket är ett signum för Ellen Greiders författarskap.
Välj din väg ur dimman – Petter Malmehed (soloäventyr/spelbok): Interaktiv berättelse där läsaren påverkar handlingen. En växande genre som barn uppskattar.
Tunnelbarnen – Kerstin Lundberg-Hahn (novellsamling): För mellanstadiet/högstadiet. Fem dystopiska, spännande och skrämmande noveller som utspelar sig i framtiden. Bra för skolbruk då berättelserna är kortare.
Festen – Maria Karlsson-Thörnqvist (ungdomsbok): För ungdomar. En omtalad bok som även blivit TV-serie. Handlar om sju ungdomar under en stor tonårsfest i Malmö, med teman som sex, droger, svartsjuka och våld. Snabb och lätt att komma in i.