2005-11-09 | 5 min läsning

Skollag och läroplan styr målen

Vi lär så länge vi lever. Talesättet passar väl in på dagens skola där det organiserade lärandet börjar redan i förskolan. Ett lärande som bygger på att varje barn ska känna lusten att lära sig mer och mer.
– Skolan ska alltså inte servera kunskap utan ”främja lärandet”. Det kan duktiga pedagoger och de kan också förklara varför man ska lära sig vissa saker. Det är minst lika viktigt, säger Maria Mindhammar, chef för Skolverkets enhet i Göteborg.
Skolan styrs av övergripande mål i skollag och läroplaner och andra förordningar som riksdag och regering fattar beslut om. Dessa bryts också i sin tur ner till lokala mål som för Göteborgs del finns i den senaste skolplanen.
– Eleven ska sättas i centrum. Det är utgångspunkten för allt arbete i skolan, betonar Maria Mindhammar.
Mediabilden inte alltid sann
Den negativa bild av skolan som ibland presenteras i media stämmer inte alltid med den verklighet som de flesta känner.
– Jag hör ofta hur föräldrar klagar på hur illa ställt det är i skolan – ja, inte i deras barns skola, förstås. ”Den är jättebra!”, men i alla andras…, säger Maria.
Men visst finns det skillnader mellan skolorna. Inte bara mellan utan också inom stadsdelarna. En skola kan få mycket stöd och uppmuntran från ledningen, medan skolan intill inte alls får samma uppmärksamhet.
– En skola får inte bli ”ensam” i stadsdelen. Här har ledningen en stor uppgift i att få en likvärdig status på alla stadsdelens skolor, liksom att kommunledningen måste se till likvärdigheten över hela Göteborg, säger Maria.
Att skolan ska ge en likvärdig utbildning betyder inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Det finns olika vägar att nå målet.
Uppdraget måste vara i fokus
Vi lär så länge vi lever. Talesättet passar väl in på dagens skola där det organiserade lärandet börjar redan i förskolan. Ett lärande som bygger på att varje barn ska känna lusten att lära sig mer och mer.
– Skolan ska alltså inte servera kunskap utan ”främja lärandet”. Det kan duktiga pedagoger och de kan också förklara varför man ska lära sig vissa saker. Det är minst lika viktigt, säger Maria Mindhammar, chef för Skolverkets enhet i Göteborg.
Skolan styrs av övergripande mål i skollag och läroplaner och andra förordningar som riksdag och regering fattar beslut om. Dessa bryts också i sin tur ner till lokala mål som för Göteborgs del finns i den senaste skolplanen.
– Eleven ska sättas i centrum. Det är utgångspunkten för allt arbete i skolan, betonar Maria Mindhammar.
Mediabilden inte alltid sann
Den negativa bild av skolan som ibland presenteras i media stämmer inte alltid med den verklighet som de flesta känner.
– Jag hör ofta hur föräldrar klagar på hur illa ställt det är i skolan – ja, inte i deras barns skola, förstås. ”Den är jättebra!”, men i alla andras…, säger Maria.
Men visst finns det skillnader mellan skolorna. Inte bara mellan utan också inom stadsdelarna. En skola kan få mycket stöd och uppmuntran från ledningen, medan skolan intill inte alls får samma uppmärksamhet.
– En skola får inte bli ”ensam” i stadsdelen. Här har ledningen en stor uppgift i att få en likvärdig status på alla stadsdelens skolor, liksom att kommunledningen måste se till likvärdigheten över hela Göteborg, säger Maria.
Att skolan ska ge en likvärdig utbildning betyder inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Det finns olika vägar att nå målet.
Uppdraget måste vara i fokus
Det ser till exempel väldigt olika ut hur skolorna organiserar sitt arbete. En del pedagoger arbetar i lag eller arbetsenheter med gemensamt ansvar för en större grupp elever, ibland även med åldersblandade klasser. På andra skolor arbetar lärarna mer för sig med sina respektive klasser.
– Det är upp till varje skola att bestämma hur arbetet organiseras – men man måste alltid ha uppdraget i fokus, poängterar Maria.
Elisabeth Gustafsson



Prenumerera så du inte missar något nytt!