På en förskola fick besökarna vara med på en uppskattad musikstund. Foto: Malin Omland

2025-05-08 | 3 min läsning

Skolor och förskolor fick besök från Nederländerna

Skolpersonal från 24 skolor i Nederländerna besökte Göteborg för att lära sig hur vi i Sverige arbetar med de yngre barnens utbildning, med fokus på lek.

– Det viktigaste vi tar med oss är att lek är det mest kraftfulla sättet att lära sig, både utomhus och inomhus, säger Marloes Wolff, lärare från Nederländerna.

Skolpersonal i nätverket Anno-Nu-akademin var här för att få kunskap om lärande genom lek, via ett samarbete med Göteborgs universitet. Lärarna Eva Geerdinck och Marloes Wolff leder gruppen av lärare, lärarassistenter och specialpedagoger, varav de flesta jobbar med barn i åldern 4–6 år. 

– Vi har valt att komma till Sverige eftersom ni har så bra förskolor med fokus på utbildning via lek. I vårt skolsystem har leken försvunnit, säger Marloes Wolff. 

Eva Geerdinck och Marloes Wolff. Foto: Eva Åström

Under veckan har pedagogerna varit på studiebesök på skolor och förskolor varvat med lektioner om Sveriges skolsystem, forskning och lekresponsiv undervisning. 

– I Sverige finns så många fler möjligheter att vara kreativ och skapa olika lärmiljöer, säger Eva Geerdinck. 

Utbyte och ny syn på förutsättningar 

Två av de rektorer som fick visa upp sina förskolor var Josefin Green på Tideräkningsgatan 4C och Katarina Zupancic på Gropens Gård 36B.

– Det här var ett bra tillfälle för mina medarbetare att få visa upp sitt arbete och höra andras syn på det de gör. Jag hoppas att vi kan fortsätta utbytet, säger Katarina Zupancic.

Rektorer och medarbetare fick många frågor om hur vi arbetar med läroplansmålen i utemiljön, hur vi organiserar och jobbar med barnens självständighet. Båda rektorerna lyfte stora olikheter och att studiebesöket fick medarbetarna att förstå att förskolor i Sverige har goda förutsättningar.

– Att prata om skillnader och likheter ger en större förståelse för sitt eget sammanhang. Besökarna var imponerade och det skapar stolthet, säger Josefin Green. 

Rörelse är en del av musikstunden. Foto: Malin Omland

– Vi har verkligen goda förutsättningar att uppnå våra läroplansmål för de yngre barnen i Sverige. Det blev tydligt i de här mötena, säger Katarina Zupancic. 

Stora skillnader mellan länderna 

I Nederländerna är det obligatorisk skola från den dag barnet fyller fyra år. I de flesta klasser är det en lärare på 30 barn. Före barnen fyllt fyra finns barnomsorg utan undervisning.  

– Jag är så imponerad av hur alla pedagoger här arbetar med läroplansmålen och att de finns synliga på förskolan. Det blir en röd tråd för alla att sträva mot, säger Marloes Wolff.  

Den största skillnaden är att grupperna är mindre och lärartätheten högre här. I Nederländerna har de dessutom bara ett stort klassrum för alla barn och utemiljön är ofta begränsad. 

– En skillnad är att lärarna i Sverige följer barnen och inte tvärtom. Och att ni tror på att barnen klarar så mycket själva, säger Marloes Wolff och fortsätter: 

 – Mitt mål när jag kommer hem är att öka undervisningen utomhus. 



Prenumerera så du inte missar något nytt!