Sommaren 2010 är det tänkt att lånecyklarna ska finnas utplacerade på olika stationer runt om i centrum. Möjliga platser är Korsvägen, Brunnsparken, längs med Avenyn och vid Ullevi.
− Det är bra, strategiska ställen där många passerar, som till exempel kollektivtrafikens knytpunkter, säger Maria Coulianos, projektledare på trafikkontoret i Göteborg.
Självbetjäning med helautomatiskt kortsystem
För att låna en cykel behövs ett särskilt kort, som ska gå att köpa för en mindre avgift. Kortsystemet planeras bli helautomatiskt och cyklarna vara tillgängliga för alla över 18 år, både privatpersoner och företag.
− Man ska bara kunna stoppa in kortet i kortläsaren, hämta sin cykel och sedan lämna tillbaka den på valfri station. Turister ska kunna köpa en- eller tredagarskort, säger Maria Coulianos.
Minska bilresorna på sikt
Syftet är främst att profilera och etablera cykeln som ett viktigt transportmedel.
− Vi tror inte att lånecyklarna direkt kommer att ersätta så många bilresor i centrala staden, men det handlar om att minska bilresandet på längre sikt, säger Maria Coulianos.
Finns i flera andra städer
Dessutom konstaterar hon att det finns en efterfrågan från göteborgarna.
− När vi undersökte efterfrågan visade det sig att 66 procent kände till att det finns lånecyklar i andra städer och att de även vill ha det i Göteborg, säger Maria Coulianos.
I arbetet med att ta fram ett system för Göteborgs Stad har trafikkontoret sneglat på hur det fungerar i städer som Stockholm, Berlin, Oslo och franska Montpellier.