En lång rad aktörer från näringsliv, den akademiska världen och Göteborgs Stad samverkar nu för att tillsammans utveckla och erbjuda fler miljövänliga fordon.
Vid sidan av elbilpooler, eltaxi och elbussar kan göteborgarna från april bli medlem i Move Abouts pool och mot en avgift få tillgång till en av16 nya elcyklar.
– Medlemskapet kostar 79 kronor i månaden och ger tillgång till både elbil och elcykel, men under projektets gång ska det bli möjligt att hyra en cykel utan att behöva betala medlemsavgift, säger Alexander Sjöberg som är projektledare för hållbar mobilitet på trafikkontoret.
Cyklarna laddas med solenergi
De 16 nya elcyklarna, som alla är utrustade med en tillhörande hjälm, laddas med solenergi via solpaneler vid de båda elcykelstationerna på Lindholmens Science Park och vid Centralstationen.
– En nyladdad elcykel har batterikraft för fem-sex mil. Skulle batterikraften ta slut kan man förstås alltid trampa som vanligt, säger Alexander Sjöberg och fortsätter:
– Det kommer att bli intressant att följa hur elcyklarna används. Om det kanske bli för längre sträckor än man färdas med en vanlig cykel?
Move Abouts elcyklar blir tillgängliga i april och kommer att vara i trafik till oktober.
Styr & Ställ i Masthugget
Projektet med elcyklarna lever tills vidare sitt eget liv, och har inget med de allt populärare Styr&Ställ-cyklarna att göra.
– Inga fler elcykelstationer är planerade utöver dem på Lindholmen och vid Centralstationen, säger Eva Eriksson som är marknadskoordinator på trafikkontoret
Styr & Ställ-stationerna blir däremot allt fler. Under året kompletteras de tidigare med nya stationer vid Masthuggstorget, Värmlandsgatan/Tredje Långgatan, Värmlandsgatan/Masthamnsgatan och Chalmers södra.
Bland årets cykelnyheter märks också ett cykeltorn för 150 cyklar som väntas ta plats på Drottningtorget.
– Det pågår just nu en arkitekttävling för att hitta bästa tänkbara design. Men vi behöver fler parkeringsmöjligheter, och hoppas ha tornet klart under året, säger Eva Eriksson.