2010-05-07 | 2 min läsning

Sommarkampanj ska skapa sug efter Göteborg

Det börjar bli dags att boka semestern. För Göteborg är barnfamiljerna i fokus och kampanjen för att locka hit dem startar nu. I dagarna skickar Göteborg & Co ut tidningen "Sommarstaden Göteborg" till nästan två miljoner hushåll i Sverige, Norge och Danmark.

Distributionen började den 3 maj och pågår i två veckor. Sedan tar en annonskampanj i dags- och veckopress vid. Den fortsätter ända till augusti för att fylla hotellrummen även under senare delen av sommaren.

– Tidningen genomsyras av tips på vad man kan göra med Göteborgspasset, säger Karin Lonntorp, projektledare för sommarkampanjen, Göteborg & Co Privatresor.

Fyra parter står för kampanjen; Liseberg, Universeum, Stena Line och Göteborg & Co.

Webbkampanj om smultronställen

400 000 tidningar går ut som bilaga till morgontidningar i Danmark, resten i Sverige och Norge. De distribueras till utvalda områden där Göteborg är ett starkt resmål, som Skåne, Mälardalen, Småland och Osloområdet.

Utöver tidning och annonsering, består kampanjen av en PR-del och en kampanj på webben som handlar om smultronställen.

– Det är första gången vi kör en sommarkampanj med fyra ben. Målet är att barnfamiljer och andra ska bli sugna på vad Göteborg har att erbjuda.

Förra året var Göteborg den stad som svenskar helst ville besöka på semestern, enligt SJs Resebarometer.



Prenumerera så du inte missar något nytt!