Sommaren 2009 är för Göteborgs del mer musik- och evenemangsspäckad än någonsin. Världsnamnen Madonna, U2, AC/DC, flera stora musikfestivaler och sportevenemang kommer att ge en turistekonomisk omsättning på drygt en miljard kronor beräknar Göteborg & Co.
– I år är det extremt många artister på turné. Marknaden växer och vi är glada över möjligheterna här i staden att hitta lösningar som passar önskemålen från artister, arrangörer och publik, Henrik Jutbring på Göteborg & Co Evenemangssamverkan.
– För musikälskaren är det naturligt att åka till Göteborg för att uppleva musik, fortsätter han.
Till de sammanlagt fem konsertdagarna på Ullevi med AC/DC, U2 och Madonna kommer runt 275.000 besökare. Till tvådagarsfestivalen Way out West i Slottskogen väntas 25.000 personer per dag, och till Metaltown och West Coast Riot i Frihamnen cirka 15.000 besökare vardera.
Metaltown 2008. Foto: Oscar Berggren