2024-09-12 | 2 min läsning

Spara vatten-kampanj kan vinna två priser

Caroline Wennergren uppmanade göteborgarna att inte duscha så ofta. Foto: Anna-Lena Lundqvist
2024-09-12 | 2 min läsning
Spara vatten-kampanj kan vinna två priser
Göteborgs Stads spara vatten-kampanj Duscha till en schlager fick stort genomslag när den lanserades i våras. Nu är den nominerad till två prestigefyllda priser - Publishingpriset och Designpriset.

Det var inför Eurovision song contest som affischkampanjen syntes på informationstavlorna runtom i Göteborg.

–  Utvärderingen visade på ett enormt genomslag såväl medialt som bland göteborgare som såg affischerna, säger Ulrika Naezer, kommunikatör och projektledare för kampanjen vid Kretslopp och vatten.

 Duscha till en schlager

  • I Sverige, och Göteborg, gör vi av med 140 liter vatten per dygn och person, varav 60 liter används till personlig hygien.
  • I genomsnitt duschar vi 5,5 gånger per vecka i sex minuter*
  • Varje minut förbrukar cirka tio liter vatten.
  • Att i stället duscha tre minuter, vilket är lika lång tid som en schlagerlåt får vara, sparar alltså minst 30 liter vatten per gång
  • Om alla göteborgare kortade sin duschtid till tre minuter skulle vattenförbrukningen under ett år minska med 5 148 miljoner liter eller lika mycket vatten som krävs för att fylla Valhallabadets alla åtta bassänger 1 200 gånger

*Källor opinionsundersökningarna Ipsos Norm och Novus

“Viktigt att göteborgare och svenskar värnar vattnet”

– Om vi vinner kan vi få ytterligare spridning av budskapet om att spara vatten. Det är viktigt att göteborgare och svenskar värnar vattnet. Inte minst med tanke på klimatförändringarna, fortsätter Ulrika Naezer.

Därför ska vi spara vatten

Att producera dricksvatten kräver el och kemikalier, och utbyggnad av vattenverk och ledningar är miljöpåfrestande. Dessutom krävs mycket energi för att få varmvatten. Genom att ta kortare duschar kan man spara vatten och minska sin miljöpåverkan.

Kretslopp och vattens kommunikationsenhet tog fram kampanjens slogan, budskap och visuella gestaltning.

– Det är extra roligt att blir nominerad när vi själva gjorde allt arbete. Vi tog bara hjälp med fotografering och layout så det blev en väldigt billig kampanj, säger Ulrika Naezer.

Om priserna

Publishingpriset
En årlig jurybedömd pristävling för annonser, digitala publikationer, filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker – på svenska eller engelska.

Länk: Publishingpriset

Svenska designpriset
Är en tävling i design, öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning, och liknande kreativa områden.

Länk: Svenska designpriset

Det är andra gången som Kretslopp och vatten nomineras till Publishingpriset. 2018 vann tidningen Kretslopp priset.



Prenumerera så du inte missar något nytt!