Fråga: Jag blir i tid och otid uppringd av Spärrservice. Har mejlat ett otal gånger att jag inte vill ha deras tjänster, men samtalen fortsätter. De uppmanar mig att uppge mitt personnummer för att samtalen ska upphöra. De säger att de vill ha telefonnummer som man blir uppringd på samt personnummer för att säkerställa att uppgifter blir borttagna från alla ringlistor. Jag har ingen lust att uppge mitt personnummer. Vad ska jag göra?
Svar: Det framgår inte om du har ett tidigare avtalsförhållande med Spärrservice eller inte. Jag utgår ifrån att du inte har det, eftersom de ett flertal gånger har ringt till dig. Enligt SCCF/SWEDMAS etiska regler för telemarketing ska den uppringande operatören alltid respektera den uppringdes önskan om att avsluta samtal när det uttrycks av den uppringde.
Även enligt artikel 19 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation ska man respektera konsumentens uttryckliga önskemål om att slippa marknadskommunikation, oavsett medium och oavsett om detta skett genom anmälan till spärregister eller på annat sätt. Kortfattat kan man säga att om du meddelar att du inte vill ha ytterligare samtal från företaget ska de respektera detta. Du ska inte behöva uppge ditt personnummer för ändamålet, utan det ska räcka med att telefonnumret stryks. Om företaget inte rättar sig kan du anmäla detta till Konsumentverket.