– Bolaget har avtal som sträcker sig åtta till tio år och verksamhetens resultat har successivt försämrats. I kollektivtrafiken är det också svårt att rationalisera – det krävs en förare i varje buss, säger Göteborgs Spårvägar-koncernens vd Lars-Börje Björfjäll.
550 anställda berörs
– Inom administrationen och på den tekniska sidan har vi gjort omfattande rationaliseringar, men detta har inte räckt.
Cirka 550 anställda berörs av försäljningen.
– Men alla anställda har kvar sina anställningar i bolaget. Det är aktierna i bolaget som avyttras och det påverkar inte anställningarna, säger Lars-Börje Björfjäll.
Det är kommunstyrelsens presidiedelegation som gett Göteborgs Spårvägar i uppdrag att sälja ut bussverksamheten. Under den gångna våren har man undersökt marknadens intresse och bland annat tagit in indikativa bud på ett övertagande.
– Det finns helt klart ett intresse, säger Lars-Börje Björfjäll.
Fram till den förste augusti tar Lars-Börje Björfjäll emot intresseanmälningar via e-post eller brev. För mer information se länken till Göteborgs Spårvägars webbplats nedan.
Innan försäljningen slutförs ska både kommunstyrelsen och kommunfullmäktige ta ställning till budet.
Fotnot:
Ett så kallat indikativt bud är ett icke bindande bud som tas in av säljaren för att se om det finns något intresse på den aktuella marknaden.