Som en del av storstadssatsningen får pedagoger i Bergsjön, Gårdsten, Hjällbo och Norra Biskopsgården chansen att gå en universitetskurs i språkutveckling.
Hittills har 200 personer deltagit i utbildningen som vänder sig till den pedagogiska personalen i både förskola och grundskola.
Målsättningen är att uppmuntra barnens tvåspråkighet, så att de känner ökad trygghet i sin språkutveckling. Tanken är att det synsättet ska prägla undervisningen, hela vägen från förskolan till högstadiet.
– Medan förskolan sätter fokus på barnens inlärning av svenska, uppmuntrar vi föräldrarna att tala sitt hemspråk med barnen, säger Malin Jönsson, förskollärare på Junibackens förskola i Hjällbo.
Språkträning i vardagen
Många föräldrar undrar om deras barn verkligen kommer att lära sig svenska om de fortsätter att tala sitt modersmål hemma. Men de båda språken behöver alltså inte konkurrera, utan fungerar snarare som stöd för varandra.
Om barnet lärt sig ett begrepp på sitt modersmål, är det sedan lättare att lära sig motsvarande ord på svenska och omvänt.
– Forskningen visar att ju bättre grund barnen har i sitt modersmål, desto lättare kan de också ta till sig svenska språket. En nära kontakt mellan föräldrar och förskola har därför stor betydelse för barnens språkutveckling.
På Junibackens förskola försöker personalen ta tillvara på varje tillfälle till språkträning. För många av barnen är förskolan den första kontakten med svenska språket.
– Det vardagliga samtalet är oerhört viktigt. När barnen till exempel dukar tillsammans, får de samtidigt övning i att samtala med varandra och att använda nya ord. Utbildningen har framför allt ökat min medvetenhet om att ta tillvara på alla möjligheter i vardagen.
Lekfullt lärande
Genom utbildningen har Malin också fått lära sig en speciell metod för att mäta barnens språkutveckling. Metoden har utvecklats i Rinkeby och används i alltfler skolor med flerspråkiga barn.
– Metoden går bland annat ut på att vi gör intervjuer med barnen och visar bilder som de får berätta om. På så sätt kan vi dokumentera och följa hur de utvecklar ordförråd, grammatik och meningsbyggnad.
Den här dokumentationen ska följa varje elev genom skolans alla årskurser. Fördelen är att läraren blir mer uppmärksam på vilken nivå barnet befinner sig i sin språkutveckling och lättare kan anpassa undervisningen efter det. På Junibacken arbetar man också mycket med språklekar, sång och musik.
– All språkinlärning bygger på barnens intresse. Här arbetar vi väldigt konkret och visuellt. Det ska vara roligt att lära sig språk!