Allegori över våren av Anna Maria Ehrenstrahl, Sveriges första kvinnliga konstnär, finns nu på Göteborgs konstmuseum. Foto: Hossein Sehatlou

2024-09-16 | 2 min läsning

Sveriges första kvinnliga konstnär på Göteborgs konstmuseum

Göteborgs konstmuseum har köpt verket Allegori över våren av Anna Maria Ehrenstrahl – Sveriges första kvinnliga konstnär. Verket har genomgått en omfattande restaurering och visas nu på museet tillsammans med en film om konserveringsarbetet.

Anna Maria Ehrenstrahl (1666–1729) anses vara Sveriges första kvinnliga etablerade konstnär. Hon är också den första kvinnliga konstnären från tiden före 1800-talet som finns representerad i Göteborgs konstmuseums samlingar. Hennes verk Allegori över våren är från 1687.

– Vi är mycket glada över att förvärva ett verk av Anna Maria Ehrenstrahl till Göteborgs konstmuseum, då vi länge upplevt ett behov av att komplettera den äldre konstsamlingen med verk av kvinnliga konstnärer. Jag tror att det här verket kan bli en riktig publikfavorit, som också bidrar till att lyfta fram kvinnornas del i den svenska konsthistorien, säger Patrik Steorn, museichef på Göteborgs konstmuseum.

Anna Maria Ehrenstrahls verk Allegori över våren från 1687 visas på Göteborgs konstmuseum. Hon är den första kvinnliga konstnären från tiden före 1800-talet som finns representerad i museets samlingar. Foto: Hossein Sehatlou

Utbildade sig i faderns ateljé

Anna Maria Ehrenstrahl föddes 1666 och var dotter till konstnären David Klöcker Ehrenstrahl, som kallas ”den svenska målarkonstens fader”. Hon utbildade sig i måleri i faderns ateljé, då den tidens konstskolor vanligtvis stängde ute kvinnor från undervisningen. Kvinnliga konstnärer var också starkt begränsade av regler och konventioner som inte gällde för män. De arbetade mest med porträtt eller teman som innehöll frukter och blommor, ämnen som ansågs lämpliga för kvinnor.

– Ehrenstrahl är främst känd som porträttmålare, men verket Allegori över våren visar att hon även försåg den svenska publiken med symboliska framställningar. Draperingarna, blommorna och arkitekturen visar på konstnärens skicklighet, och kvinnan som gestaltar naturens pånyttfödelse skulle också kunna tolkas som en bild av kvinnlig skaparkraft, säger Patrik Steorn.

Verket finns på våning 6 i sal 27 på Göteborgs konstmuseum. Här visas också en film om restaureringsarbetet.



Prenumerera så du inte missar något nytt!