– Det var roligt att få fokusera på det som är positivt i skolan, säger rektor Maria Ström.
Den svenska regeringens nya direktiv som innebär att skolorna ska använda böcker i större utsträckning fick det koreanska tv-teamet att vilja besöka Göteborg.
Shinhee Chae från det sydkoreanska tv-teamet blev förvånad över att de nya direktiven inte medfört så stora förändringar i utbildningen som beskrivits i medierna utomlands.
– Självklart har det inneburit fördelar i form av fler utbildade bibliotekarier och fler böcker i skolbiblioteken, men det verkar som om skolorna redan har en ganska balanserad syn på skärmtid kontra böcker, säger hon.
Skillnaden mot hemlandet är dock slående:
– Det var intressant att se datorer som huvudsakliga redskap i klassrummet. I Sydkorea är det fortfarande papper och penna som gäller, säger Shinhee Chae.
Men det hon tar med sig hem är framför allt hur gästvänliga och tillmötesgående alla varit.
– Skolan verkar vara rolig och engagerande. Alla vi mötte tog sig tid att hälsa och svara på frågor, säger Shinhee Chea.
Nya insikter för alla
Under besöket fick de bland annat träffa elever, lärare, bibliotekarie och rektor på Sandarnaskolan och Sannaskolan. Besöket på skolorna har engagerat både personal och elever.
– Alla barn och vuxna var så glada och positiva, säger Maria Ström.
– Ofta fokuserar vi på problemen och glömmer bort helheten, att 95 procent av barnen är glada att gå i skolan, säger hon.
Och det var inte bara tv-teamet som fick nya insikter.
– Jag blev imponerad över hur duktiga många av eleverna är. Jag visste inte att även de yngre barnen, i 10-årsåldern, kunde prata så bra engelska och kunde berätta om vad de läser, säger Maria Ström.
Lästräningsprojekt ger resultat
En av lärarna som intervjuades, Rebecka Danielsson, berättade om ett lästräningsprojekt i den särskilda undervisningsgruppen, som pågått sedan förra våren.
Elevernas läshastighet och stavning mättes före och efter projektet, och utvärderingen visade att de flesta både läste snabbare och stavade bättre i andra mätningen.
– Nu ska vi se till att det här utvärderingsverktyget kan användas på fler elever, säger Maria Ström.
“Inte antingen eller”
TV-teamet fick även en intervju med Annika Hellström, avdelningschef utbildning på grundskoleförvaltningen.
– Svensk skola har inte slutat att använda analoga läromedel eller att skriva för hand med penna. Skolan arbetar med olika material och läromedel men i debatten kan det låta som om att det är antingen eller men så är inte vardagen, säger Annika Hellström.