En auktoritär lärare vars ord var elevernas viktigaste källa till kunskap. Så såg lärarrollen ut förr. Dagens lärare arbetar i team och ska lära eleverna att själva söka kunskap.
– Den som säger att skolan var bättre förr glömmer att även samhället såg annorlunda ut då, säger Ann-Marie Sköld som varit lärare i 37 år.
Vårt Göteborg samlade tre lärare och en lärarstuderande för ett samtal om hur lärarens roll ser ut i dag – och hur den har förändrats.
Ann-Marie Sköld tog sin småskollärarexamen 1968. Hon har varit med om flera omfattande förändringar i skolans värld. För henne är jobbet fortfarande inspirerande och positivt.
– Förr skötte jag ju allt själv och det var klasser på 25–27 elever. Nu jobbar vi i arbetslag och det känns som en väldig trygghet. Det är fler vuxna som ser barnen. Att jag har andra att diskutera med är också en stor fördel, säger hon.
Hon menar att förr var det skolans system som helt styrde lärarens arbete. Nu arbetar man mer individualiserat. Lärarna anpassar sig efter eleverna.
– Barnen har mer kunskaper när de börjar skolan idag. Förr hade ju ingen gått i förskola till exempel. Därför får lärarrollen en annan inriktning, vi blir mer handledare.
– Synen på lärandet har förändrats, säger Inga Bjerre-Pedersen. Vi vet mer om hur individen lär sig – och att alla inte lär sig på samma sätt. Som lärare har man också mer kontakt med föräldrar idag. Många är väldigt intresserade av barns utveckling och det är positivt. Man har en dialog.
– Och föräldrarna är alltid välkomna i skolan nu. Förr fick de bara komma när det var åhörardagar, påpekar Maria Netterfors Gudmunds.
Hur beskrivs lärarrollen i lärarutbildningen och är det helt ute med vanlig undervisning?
– Man är inte lärare idag, utan handledare. Jag tror inte man kan ta bort all klassisk katederundervisning, där gäller det att hitta en balans. Men min roll handlar om att lära eleverna källkritik och att kunna sålla, säger lärarstuderande Anna-Karin Thornemo.
Diskussion om auktoritet
Lärarens auktoritet väcker diskussioner i gruppen. Ann-Marie Sköld menar att den auktoritet lärare hade förr delvis hängde ihop med att samhället var mer homogent då. De flesta hade samma värdegrund att stå på.
– Det känns som att det kommit in andra bitar i skolan idag, som till exempel livskunskap och frågor som rör moral. Det lär man inte ut med hjälp av auktoritet, säger Maria Netterfors Gudmunds.
– Jag tycker att läraren ska ha auktoritet, men inte på samma sätt som för fyrtio år sedan. Man kan ha auktoritet för att man är kunnig – inte för att eleverna är rädda för en, säger Anna-Karin Thornemo.
– Eller kanske för att man är en bra förebild, föreslår Inga Bjerre-Pedersen.
Anna-Karin Thornemo vill arbeta på gymnasiet efter att hon tagit sin lärarexamen till våren. Hon ingår i den första kullen på den nya lärarutbildningen.
I den nya utbildningen är de blivande lärarna hela tiden knutna till ett skolområde. De är ute på praktik (så kallad VFU, verksamhetsförlagd utbildning) tidigare och oftare än förut.
– Det är bra att vi har kontakt med verkligheten under hela utbildningen. När jag är ute på min VFU kan jag ta upp sådant som jag inte kan ta upp på Lärarhögskolan, säger Anna-Karin.
Hälften av jobbet är handledning
Maria Netterfors Gudmunds är Anna-Karins VFU-ledare. Hon har följt henne under hela utbildningen och är med och bedömer henne när hon undervisar under praktiken.
– Jag ägnar nästan hälften av min arbetstid åt att vara VFU-ledare. Att se hur de blir säkrare och mer aktiva i sin lärarroll är väldigt roligt.
Även Inga Bjerre-Pedersen arbetar en del av sin tid med nästa generations lärare. Hon är så kallad VFU-samordnare för de 73 studenter som är knutna till Linnéstaden.
Anna-Karin Thornemo känner att hon gjort rätt yrkesval.
– Jag har valt detta för att det är ett jobb man kan fortsätta att utvecklas i. En sak som jag lärt mig under praktiken är att det kan vara svårt att möta elever som är på kunskapsmässigt olika nivåer. Man kan inte ta för givet att alla hunnit lika långt. Elever är olika.
Hennes handledare Maria nickar instämmande.
– Idag ser man på barnen som lärande individer. De måste få jobba på sin egen nivå. Förr skulle alla vara lika.
Monica Rossing